Bertelsmann Online (Bol) gaat publiek. Het bedrijf vraagt een notering aan op de beurs van Frankfurt. Voor de zomer moeten volgens planning de aandelen Bol in Frankfurt verhandeld worden.
Bol stelt dat een beursgang past in de strategie om wereldwijd de leidende aanbieder van mediaproducten op het Internet te worden.
De beursgang is volgens het bedrijf in een persverklaring mogelijk vanwege de ‘succesvolle opbouw’ van het bedrijf het afgelopen jaar. Bol opende na de eerste winkel in Duitsland (februari 1999) Internet-sites in Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Zwitserland en Nederland. Deze sluiten volgens Bol nauw aan bij wat in de detailhandel in de betreffende landen gebruikelijk is. Ook wordt de nationale taal gehanteerd. Bol is naar eigen zeggen in grootte de tweede Internet-winkel voor mediaproducten in Europa.
De opbrengst van de beursgang wil Bol gebruiken om het aantal winkels in Europa, Azië en Latijns-Amerika uit te breiden. Ook moet het assortiment van de – bestaande – winkels vergroot worden. Sinds kort zijn behalve boeken ook cd’s bij het bedrijf te koop. "In een latere fase zal Bol zijn klanten de mogelijkheid bieden gedigitaliseerde content – zoals boeken, muziektitels en films – direct van het Internet op de PC thuis te downloaden en ook van andere platforms dan die van het Internet te bestellen", aldus het bedrijf.
Consumenten hebben momenteel bij Bol toegang tot 4,5 miljoen boektitels en 500.000 verschillende cd’s.