Het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann stelt de beursgang van zijn online boekhandel Bol.com uit vanwege de recente koersval van Internet-aandelen. Er is geen nieuwe datum voor de beursgang genoemd.
In maart kondigde Bertelsmann nog aan dat het 23 procent van zijn Bol-activiteiten naar de beurs wilde brengen. Klaus Eierhoff, lid van de raad van bestuur van Bertelsmann en verantwoordelijk voor de multimedia-activiteiten van het concern, betwijfelt of beleggers de groeipotentie van Bol op dit moment naar juiste waarde kunnen schatten.
Toch gaat Bertelsmann verder met de internationale expansie van zijn Bol-activiteiten. De online-boekverkoper is als Europese tegenhanger van het Amerikaanse Amazon.com al vertegenwoordigd in onder meer Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Zwitserland en Spanje. Binnenkort opent Bol.com zijn deuren in Scandinavië, Italië en Japan. Daarna moeten China en Korea, en vervolgens Zuid-Amerika volgen.
Bol heeft in Europa wel de grootste geografische dekking, maar Amazon zet meer om. Bertelsmann wilde de opbrengst van de beursgang gebruiken om die positie van Amazon aan te vallen. Het uitstel betekent niet dat daar niet meer aan gewerkt kan worden; Bertelsmann-directieleden wijzen erop dat voor Bol vijfhonderd miljoen mark is uitgetrokken, waarvan pas de helft besteed is.
Bol koestert hoge verwachtingen van de verkoop van mediaproducten via Internet. Volgens het bedrijf zal in 2003 20 tot 30 procent van deze markt online zijn. Bol krijgt er volgensFinancial Times maandelijks negentigduizend klanten bij.