Het gaat straks echt beter met UPC. Dit jaar wordt het dieptepunt bereikt, daarna zullen de financiële resultaten van het kabelbedrijf geleidelijk aan beter worden.
Dat zei financieel directeur Bracken gisteren in een toelichting op opnieuw slechte cijfers over het derde kwartaal. De kabelaar zag het nettoverlies in het derde kwartaal oplopen tot 1,4 miljard, bijna vier keeer zoveel als een jaar eerder.
UPC tekent aan zwaar te hebben geleden van valuta-invloeden. De dalende koers van de euro ten opzichte van de dollar zorgde voor een tegenvaller van 370 miljoen gulden op de uitstaande 10-jarige obligaties.
De komende periode wil UPC extra inzetten op de telefoonactiviteiten van Priority Telecom, als er tenmiste financiers worden gevonden voor de benodigde investeringen. Het concern zal echter ook dan volgend jaar nog steeds rode cijfers schrijven, aldus Bracken. Hij liet in het midden wanneer UPC erin zal slagen de negatieve resultaten om te buigen in positieve.
UPC kreeg de afgelopen tijd te maken met ontvreden consumenten. Zij klaagden vooral over de diensten van breedbrandinternetdochter Chello. Desondanks steeg het aantal Chello-abonnees in het derde kwartaal met 21 procent naar 264.000.
UPC had aan het einde van het derde kwartaal 7,44 miljoen abonnees in Europa, vergeleken met 7,2 miljoen aan het einde van het tweede kwartaal. Begin deze maand was het abonneebestand gegroeid tot 7,535 miljoen.
UPC-topman Schneider ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Nu wij het vierde kwartaal ingaan, blijven we bewijzen zien van de succesvolle uitvoering van onze strategie", stelt hij in een persbericht.