Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Seagram-belang levert Philips drie miljard op

20 juni 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Philips houdt bijna drie miljard gulden over aan de fusie van het Canadese Seagram met de Franse bedrijven Vivendi en Canal+. De in 1998 bij de verkoop van Polygram verkregen aandelen Seagram leveren het Eindhovense elektronicaconcern nog eens 1,15 miljard dollar (2,7 miljard gulden) op.

Seagram kocht Polygram onder meer met aandelen. Philips heeft sinds 1998 een belang van 11 procent in Seagram. Elk van de bijna 48 miljoen aandelen is nu goed voor 0,7 aandelen Vivendi. Omgerekend is een aandeel Seagram daardoor 77,35 dollar waard, 46 procent meer dan de beurskoers van 53 dollar op het moment dat de fusieplannen werden bekendgemaakt.
Philips liet gisteren officieel weten akkoord te gaan met de voorgestelde ruilverhouding, evenals de familie Bronfman, met 24 procent de grootste aandeelhouder van Seagram. Of Philips de aandelen Vivendi houdt, is nog niet bekend. Het houdt de aandelen in elk geval negentig dagen in bezit.
Philips werkt overigens al samen met Vivendi en Canal+. Het levert ‘opzetkastjes’ (settopboxes) die de diensten van Canal+ op het gebied van betaaltelevisie mogelijk maken. Topman Boonstra hoopt met Vivendi ‘nieuwe strategische kansen te verkennen’.
Waar Boonstra op doelt, is duidelijk: Vivendi-Universal wordt gezien als het Europese antwoord op de overname van Time Warner door America Online. AOL kocht Time Warner omdat het inhoud nodig heeft voor zijn Internet-klanten. Vivendi koopt Seagram om precies dezelfde reden. Het Franse bedrijf is uitgegroeid tot de nummer twee in Frankrijk op het gebied van zowel vaste als mobiele telefonie, maar ontbeert inhoud voor zijn portaal. Via dat portaal hoopt Vivendi over een jaar tachtig miljoen klanten aan zich te binden. Met Seagram koopt Vivendi Universal Studio’s en Polygram, waarmee het zich verzekert weet van beeld en geluid. Wat precies de rol van Philips daarbij kan zijn, zal de toekomst uitwijzen.

Meer over

Fusies

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs