Akamai Technologies, een Amerikaans bedrijf met een netwerk van tweeduizend Internet-servers dat kopieën van websites opslaat, heeft een bod van 2,8 miljard dollar (6,2 miljard gulden) uitgebracht op Intervu, een onderneming die gespecialiseerd is in het verzenden van audio en video over het Internet.
De overnamekandidaat staat niet negatief tegenover Akamais plannen. Intervu’s grote baas, Harry Gruber, noemt beide bedrijven eenperfect fit.
Akamais netwerk is erop gericht het downloaden van commerciële websites zo snel mogelijk te maken, waardoor consumenten zich niet ergeren aan lange wachttijden. Een dergelijke ergernis geeft de eigenaar van de website immers een slecht imago. Als een gebruiker de naam van een bij Akamai ondergebrachte website intikt, wordt hij verbonden met de dichtstbijzijnde Akamai-server, in plaats van met de website’s eigen server. De gebruiker krijgt op deze manier veel sneller de informatie die hij wil. Akamai heeft vele honderden klanten, waaronder grote namen als Lycos, Yahoo en CNN.
Ook Intervu heeft een dergelijk netwerk (van zo’n duizend servers), maar waar Akamai zich vooral bezighoudt met op tekst en illustraties gebaseerde websites, gebruikt Intervu het netwerk voorstreaming media.
Akamai maakte afgelopen najaar een opvallend winstgevende beursgang. Eerder kreeg het financiële injecties van onder meer Cisco, Microsoft en Apple ter waarde van in totaal van 76,5 miljoen dollar.