AOL Duitsland reageert op het aanbod van Deutsche Telekom (DT) en zijn Internet-toegangsdienst T-online om alle 44 duizend Duitse scholen met hun ongeveer tien miljoen scholieren vóór 2001 ‘online te brengen’.
AOL werpt zich nu op als steun en toeverlaat van de Duitse leraren, en neemt in ieder geval de vaste maandelijkse abonnementskosten van Internet-toegang op zich. Daarvoor trekt het bedrijf 150 miljoen Duitse mark uit, en reserveert het nog eens tweehonderd miljoen voor de verdere uitbouw van het netwerk.
Kanselier Schröder kondigde het aanbod van DT vorige week aan in het kader van 2000 als hét jaar van Internet onder het mottoGerm@ny goes online. Het vlot niet erg met de Internet-toegang voor Duitse scholen, In drie jaar heeft DT er pas dertienduizend aangesloten.
Nu zullen alle scholen Isdn en gratis toegang tot Internet krijgen via T-online. Elke school krijgt een homepage. Per school zijn tot tienduizend email-adressen te gebruiken. De DT-dochter zet bovendien een apart schoolportaal op.
Begin deze maand riep Duitslands grootste uitgever, Thomas Middelhoff van Bertelsmann, inBild al op tot het regelen van Internet-toegang voor alle scholen, en wel gratis. De kinderen hebben volgens hem de Internet-ervaring broodnodig. Nu heeft zakenpartner AOL (met Bertelsmann eigenaar van AOL Europe, maar in de VS nu samen met concurrent-uitgever Time-Warner) de vergeten leraren ook op de agenda gezet. AOL heeft daarnaast een ‘Internet-kinderslot’ ontwikkeld, dat de jeugd moet behoeden voor contact met schadelijke sites.