Oracle wordt de belangrijkste leverancier van de technische infrastructuur voor het handelssysteem dat Ford en General Motors (GM) samen gaan ontwikkelen. De autoproducenten staken daarmee hun pogingen om alleen een standaard voor orders plaatsen via Internet neer te zetten.
Ford en GM kondigden aan dat ook concurrent Daimler Chrysler in het project gaat deelnemen. De drie worden samen eigenaar van een nieuw op te zetten onderneming.
Oracle was tot dusver betrokken bij de Ford-ontwikkelingen. Microsoft en i2, met wie GM werkte, worden bedankt voor hun inspanningen. Microsoft leverde de SQL-databank, en i2 desupply chain software (scs). Commerce One, GM’s partner voor het opbouwen van het systeem, blijft wel betrokken bij de gezamenlijke ontwikkelingen.
Ford en Oracle zetten afgelopen november de joint-venture Autoxchange op. Daarbij behield Oracle het technische eigendom van het uitwisselingssysteem. Het was ook betrokken bij GM’s pogingen om een vergelijkbaar systeem op te zetten. Naar verluidt brak GM naar aanleiding van de aankondiging van Ford en Oracle de samenwerking af. Het was toch al zeer terughoudend geweest met het openstellen van de eigen databanken voor Oracle en zag het gelijk van deze houding bewezen. In plaats daarvan ging GM samenwerken met Commerce One in een joint-venture genaamd Tradexchange.
Volgens Oracle-topman Ray Lane is de nieuwe samenwerking zijn bedrijf niet opgedrongen. Oracle moet nu zowel de samenwerking met GM weer oppakken als zijn systemen openstellen voor concurrent Commerce One. "GM veranderde zijn opvattingen", aldus Lane. Volgens hem wilde GM in eerste instantie het enige uitwisselingssysteem in de automobielindustrie opzetten en controleren, maar besloot het de krachten te bundelen toen Ford en Daimler Chrysler met vergelijkbare plannen kwamen. Oracle profiteert van het feit dat de gegevensuitwisseling volledig verloopt via zijn 8i-databank. De beurs reageerde opgetogen op de plannen; het aandeel Oracle steeg 14 procent.
Analist Bruce Temkin van Forrester: "De industrie is beter af met een neutrale marktplaats dan met concurrerende groepen. De waarde zit in de naadloze overgangen binnen de keten. Als iedere leverancier in meerdere uitwisselingssystemen moet deelnemen, gaat dat vloeiende eruit."
Gartner-analist Bruce Bond ziet in de ontwikkelingen winnaars en verliezers. Tot de eerste rekent hij de leveranciers aan de automobielindustrie. Die krijgen nu één omgeving waarmee ze verbonden moeten zijn, in plaats van drie. Softwarebedrijven als SAP en Ariba, die beide bezig zijn met de ontwikkeling van handelssystemen voor de automobielsector, zijn verliezers.