Siebel komt met een serie computerapplicaties voor draadloze communicatie. Daarmee meldt ook de ontwikkelaar van systemen voor relatiebeheer en andere ‘front office-activiteiten’ (crm, customer relationship management), zich in de hausse van mobiele toepassingen voor bestaande programmatuur.
De nieuwe producten maken het voor verkoop- en servicepersoneel mogelijk via hun mobiele telefoons gegevens te verkrijgen uit de bedrijfsdatabank. Ook kunnen nieuwe gegevens, bijvoorbeeld potentiële klanten, worden ingevoerd. Alcatel is een van de eerste gebruikers; het zal vijftienhonderd monteurs met de Siebel-applicaties draadloos koppelen aan de bestanden met klantgegevens.
Volgens David Schmaier van Siebel biedt het bedrijf al langer mobiel toegang tot zijn applicaties. "Maar het is de eerste keer dat Siebel deze functionaliteit heeft gebundeld in nieuwe applicaties, met Internet-diensten en andere opties, specifiek voor de mobiele gebruiker." Via de nieuwe Siebel-applicaties wordt het voor gebruikers mogelijk mobiel toegang te krijgen tot Internet, om bijvoorbeeld websites van Dun & Bradstreet te kunnen raadplegen. Een andere serie stelt afnemers in staat informatie op te vragen over orders en afleveringen.
Vorige week maakte Oracle, de grote concurrent van Siebel, bekend te komen met de portaaldienst Oraclemobile.com. Hoewel deze ontwikkeld is voor Internet-toegang, stelt Oracle ook later dit jaar te komen met een crm-koppeling. Ook SAP, Peoplesoft, Privotal en Clarify brengen sinds kort zakelijke applicaties voor draadloze toegang op de markt.