Veel e-commercie bedrijven zijn voor hun succes in belangrijke mate afhankelijk van het weldoordacht toepassen van datapakhuis-technieken. Alleen daarmee kunnen zij het koopgedrag van grote aantallen klanten volgen en analyseren.
Tegelijkertijd hebben dit soort bedrijven echter de handen vol aan het starten van de activiteiten. Daardoor hebben ze nauwelijks tijd of menskracht beschikbaar om dit soort gegevens te onderzoeken. NCR (http://www.ncr.nl) springt in dit gat met een reeks van uitbestedingsdiensten die specifiek op Internet-bedrijven zijn gericht.
NCR’s activiteiten op dit terrein bestaan deels uit hardware-producten en gedeeltelijk uit programmatuur. Het bedrijf levert onder andere de Teradata databasemachines. Daarnaast richt het zich op een aanpak die het ‘Relationship Technology’ noemt. Het gaat hierbij om datapakhuis- en crm-programmatuur (customer relationship management) voor het koppelen en analyseren van alle binnen de onderneming beschikbare gegevens over klanten. Het Amerikaanse concern verkoopt dit soort hulpmiddelen al geruime tijd aan banken en andere min of meer traditionele datapakhuis-gebruikers, maar biedt dit soort oplossingen nu ook ‘in service’ aan.
NCR ziet goede mogelijkheden voor deze vorm van dienstverlening. Het wijst erop dat de beurswaardering van veel e-commercie bedrijven gebaseerd is op de potentiële waarde die de klanten van dit soort aanbieders vertegenwoordigen. De verwachting dat deze waarde in de toekomst op een hoog niveau zal blijken te liggen, bepaalt de huidige beurskoers, en niet het op dit moment reeds verzilverde potentieel. Veel e-commercie bedrijven zullen er daarom alles aan moeten doen om deze verwachte klantenwaarde ook werkelijk te realiseren. Gebeurt dat niet, dan zal op termijn de beurskoers aanzienlijk teruglopen, en verworden dit soort bedrijven maar al te gemakkelijk tot potentiële overnamekandidaten.