Sun Microsystems en de Zweedse telecommunicatie-aanbieder Telia gaan gezamenlijk een prototype ontwikkelen van een geheel op Internet aangesloten woonhuis.
Doel van het dot.com-huis is te demonstreren dat er in feite geen technologische barrières meer zijn om een gemiddeld huishouden geheel op Internet aan te sluiten. De samenwerking richt zich op een aan de Europese eisen en wensen aangepaste woonomgeving. Eerder al verzorgde Sun in samenwerking met een aantal partners een vergelijkbaar project voor de Amerikaanse markt.
Het Europese project zal afgeleid worden van de Amerikaanse tegenhanger. In deze demonstratiewoning – te bekijken ophttp://www.sun.com/aboutsun/media/presskits/ces/index.html – is alle entertainment- en bijvoorbeeld huishoudelijke apparatuur gekoppeld aan Internet. Hierdoor kan apparatuur op afstand worden gebruikt of geprogrammeerd. De koelkast bijvoorbeeld houdt bij welke producten gebruikt worden en geeft op basis hiervan automatisch bestellijstjes door aan een supermarkt. Een postbode die met een pakketje voor een lege deur staat, kan via een WAP-telefoon verwezen worden naar een ander adres. Het beveiligingssysteem reageert bij onraad volautomatisch met een bericht naar een beveiligingsdienst, terwijl via bijvoorbeeld digitale video wordt vastgelegd wie de voor- of achtertuin heeft betreden.
Behalve een technologische ‘showcase’ is het project ook een mogelijkheid om projecten op het gebied van bijvoorbeeld crm (customer relationship management) te kunnen voorbereiden. Doordat bij dit soort ver doorgevoerde koppelingen aan Internet de verhouding tussen leverancier en consument ingrijpend verandert, zullen veel bedrijven hun manier van zaken doen moeten aanpassen. Dat ook de bedrijfsinformatiesystemen hierdoor ingrijpend gewijzigd zullen moeten worden, zal duidelijk zijn. Het dot.com-project geeft zowel marketing-, verkoop- als automatiseringsmedewerkers van bedrijven de mogelijkheid om de kansen en bedreigingen van dit soort ontwikkelingen in kaart te brengen.