Opmerkelijk genoeg maakt een Canadese dochter van de ING Groep als één van de eerste e-commercie bedrijven een begin met het gebruik van vingerafdrukken ter fiattering en controle van online transacties.
Biometrische systemen lijken één van de weinige mogelijkheden om fraude op Internet te voorkomen. Met grote regelmaat komen berichten in het nieuws over gestolen creditcard-gegevens, e-commercie sites waar ingebroken wordt en dergelijke. Terwijl dit ongetwijfeld niet meer is dan het topje van de ijsberg, zijn alleen deze nieuwsfeiten voor veel consumenten al genoeg reden om erg argwanend te zijn over de veiligheid van Internet als hulpmiddel om aankopen te doen of te bankieren.
Voor een verdere groei in acceptatie van e-commercie is dus een betere beveiliging nodig. Waar wachtwoorden en toegangscodes altijd op één of andere manier op een systeem opgeslagen moeten zijn om voor toegangscontrole te kunnen worden gebruikt, bieden biometrische systemen wellicht een oplossing die niet of nauwelijks te kraken valt. Een scan van een iris of een digitale vingerafdruk zijn nauwelijks na te maken en lijken daarmee een goed hulpmiddel om transacties te beveiligen.
Het is echter wel een dure en bovendien omslachtige oplossing, omdat aan iedere klant een ‘reader’ moet worden verschaft. Bovendien kunnen alleen geregistreerde klanten het systeem gebruiken. Daarmee is het dus geen oplossing voor e-commercie sites die veel – zeg maar – onbekende klanten hebben.
ING, dat in Canada het zogenaamde ING Direct-systeem invoert, dat veel lijkt op het Postbank-model in Nederland, is overigens niet de enige die nu op biometrische controle via bijvoorbeeld vingerafdrukken overstapt. Ook online apotheek Drukemporium.com staat op het punt een leessysteem voor vingerafdrukken in te voeren, terwijl aandelenhandelaar Charles Schwab experimenteert met ‘voice prints’ voor telefonische transacties.