America Online (AOL) en het Duitse mediaconcern Bertelsmann zijn het eindelijk eens geworden over een herstructurering van hun zakelijke relaties. De overeenkomst voorziet erin dat AOL het belang van 50 procent dat Bertelsmann heeft in AOL Europe en AOL Australia van de Duitse overneming overneemt.
Verder wordt er voor tenminste vier jaar een alliantie opgericht, waardoor Bertelsmann zal fungeren als bevoorrechte aanbieder van media-inhoud voor AOL.
Volgens betrouwbare bronnen betalen de Amerikanen tussen de 6,75- en 8,25 miljard dollar voor de overnames. Het Amerikaanse concern heeft nog niet besloten of die prijs wordt betaald in contanten of in AOL-aandelen.
Door de fusie van AOL met Time-Warner werden AOL en Bertelsmann op meerdere terreinen directe concurrenten. Bertelsmanns amusements- en mediapoot BMG is bijvoorbeeld in de muziekmarkt al jaren in een competitie verwikkeld met Time-Warner.
Voor Bertelsmann is de buy-out niet ongunstig. Behalve de afgesproken alliantie, die waarschijnlijk goed zal zijn voor een winst van 250 miljoen dollar, beschikt de Duitse onderneming straks over een goedgevulde portemonnee, waarmee ze zich op de multimedia- en de Internet-markt op het overnamepad kan begeven.