Gebruikers van toepassingen voor elektronische handel ontdekken dat de grote hoeveelheid gegevens die zij op hun sites plaatsen lastig is te beheren. Bovendien groeien webcontent en gegevens in bedrijfsinformatiesystemen naar elkaar toe. Big Blue speelt hierop in met IBM Content Manager.
Onder contentbeheer verstaat IBM het verzamelen, vastleggen, beheren en distribueren van digitale bedrijfsinformatie. Dat kunnen documenten zijn, maar ook e-mailberichten, geluidsbestanden, video en illustraties. Onder beheer verstaat IBM bovendien de integratie van deze content in de bedrijfsprocessen.
De nu aangekondigde Content Manager-software biedt in combinatie met de eerder gelanceerde Enterprise Information Portal een omgeving waarmee gegevens zijn te ontsluiten. Deze data kunnen zowel in IBM-systemen vastliggen als uit niet-IBM bron afkomstig zijn. De Content Manager dient daarbij als een eenduidige interface voor toegang tot bedrijfsinformatie die in een dergelijke enterprise portal is vastgelegd.
De voordelen liggen volgens het concern onder andere in lagere operationele kosten doordat alle belangrijke bedrijfsgegevens op digitale wijze toegankelijk zijn. Bovendien kan de programmatuur ook gebruikt worden om klanten toegang tot gegevens te verschaffen.
Big Blue ziet het probleem van het beheren van content snel in omvang groeien. Iedere zes maanden verdubbelt de hoeveelheid bedrijfsgegevens.