Nu audio en video via Internet steeds gewoner worden, komt de volgende mijlpaal in zicht: digitale geuren. Is het Amerikaanse Digiscents inmiddels dicht bij daadwerkelijke introductie in de markt, nu blijkt ook het Italiaanse parfumbedrijf Loranzo Dante Ferro plannen in deze richting te hebben.
Digitale geuren staan sterk in de belangstelling vanwege hun mogelijkheden om e-commercie en de online presentatie van producten verder te verbeteren. Artikelen en producten op websites kunnen door het gebruik van geuren beter en meer conform de werkelijkheid gepresenteerd worden. Andere toepassingsmogelijkheden liggen in het toevoegen van geur aan de uitstraling van een site. Denk aan vakantiesites compleet met bijvoorbeeld een zilte zeelucht.
Bij het project waar het Italiaanse Loranzo Dante Ferro zich op richt, draait het vooral om elektronische post. In eerste instantie denkt het bedrijf aan het op de markt brengen van zogeheten ‘scent cartridges’, die op termijn te integreren zouden zijn met bijvoorbeeld printers. Hierdoor zouden mogelijkheden ontstaan om het op papier aanbrengen van inkt te combineren met het toevoegen van geurvloeistoffen. Hiervoor zou in principe, zo meent het bedrijf, een met inkjet vergelijkbare technologie kunnen worden gebruikt, waarbij de basisgeuren – net als inkt – op het papier worden gespoten.
De aanpak van Loranzo Dante Ferro wijkt daarmee af van de techniek die Digiscents volgt. Dit bedrijf wil vooralsnog uitsluitend met cartridges werken die via een seriële poort aan een PC of werkstation worden gekoppeld. Het afgeven van geuren gebeurt hier via programmacode die met behulp van een Scentware Software Development Kit in Html-pagina’s wordt aangebracht.