Veel Amerikaanse asp’s (application service providers) doen veel te hard hun best om hun klanten allerlei extra service te verlenen. Daardoor verliezen ze hun kernactiviteit, het leveren van applicatiediensten, uit het oog.
Dat kan deze bedrijven opbreken als zij hun klantenkring willen uitbreiden om ten volle te profiteren van de markt voor netwerk-hosting. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau Cahners In-Stat Group, dat gisteren is gepubliceerd.
De asp’s zijn zeer optimistisch over de toekomst. Ze verwachten een groei van gemiddeld vijfentwintig klanten per bedrijf in 1999 naar bijna 170 eind 2000. Als sprake is van een dergelijke groei, of zelfs maar van de helft ervan, zal dat een enorme druk leggen op de bouw van een schaalbare en betrouwbare infrastructuur. Daarvan zijn de asp’s zich ook bewust. En precies dáár verliezen ze de hoofdzaak uit het oog, zo stellen de In-Stat-onderzoekers. De bedrijven zijn zo gefixeerd op het leveren van allerlei extra diensten dat voor veel van hen het bouwen van een daarop toegesneden infrastructuur een brug te ver is.
Veel van de onderzochte asp’s leveren, naast de applicatiediensten, managementdiensten, monitoring, ondersteuning entroubleshooting. Volgens de onderzoekers zouden de bedrijven zich moeten richten op de bouw van een infrastructuur die ook door partners te benutten valt. In zo’n structuur kunnen de asp’s zich bezighouden met de levering van applicatiediensten, en kunnen infrastructuur-specialisten zich concentreren op de aflevering van die diensten en het onderhoud van het netwerk.
In-Stat geeft twee voorbeelden van deze ‘schoenmaker-blijf-bij-je-leest-aanpak’: hethosted applicaties-initiatief van Cisco en het ASP Ecosystem van AT&T.