In een poging de activiteiten op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) verder te versterken heeft NCR het bedrijf Ceres Integrated Solutions overgenomen. Met de overname is een bedrag van circa 180 miljoen gulden gemoeid.
Ceres is een CRM-aanbieder die zich met name op marketingtoepassingen voor de detailhandel richt. NCR neemt de activiteiten van de overgenomen firma op in de nieuwe divisie CRM Solutions waar ook NCR’s eigen softwareprogramma Relationship Optimizer een plaats heeft gekregen. Relationship Optimizer is bedoeld als beheersysteem voor onder andere direct marketing campagnes. De nieuwe divisie komt onder leiding van Paul Heffring, de oprichter en directeur van Ceres. De afdeling CRM Solutions maakt op zijn beurt weer deel uit van de Teradata Solutions Group. In deze groep zijn alle datawarehousingactiviteiten van NCR samengebracht.
De overname van Ceres past in het beleid van NCR om een reeks van producten en diensten te kunnen aanbieden die loopt van het vastleggen van kennis over klanten tot analyse van deze gegevens en van planning tot daadwerkelijke uitvoering van CRM-projecten. Bovendien is NCR naar eigen zeggen nu in staat een via meerdere kanalen verlopende CRM-strategie voor gebruikers in te vullen.
Ceres was tot nu toe vooral in de Verenigde Staten actief met klanten als Blockbuster, JC Penny en Marks & Spencer. De programmatuur van het bedrijf kan onder andere gecombineerd worden met NCR’s eigen Teradata database en met Oracle 8i.