Voor het eerst heeft een regio of groep van landen een eigen toegangsnummer voor telefonie gekregen. Vierentwintig landen in Europa beschikken sinds kort over de regiocode ‘388’. Tot nu konden alleen landen een eigen toegangsnummer ontvangen.
Het tot stand komen van dit regionummer is te danken aan een intensieve lobby van de Europese Commissie en een aantal grote multinationals. Naar verluidt hebben onder andere bedrijven als American Express en Unilever zich ingespannen om dit regionummer gerealiseerd te krijgen. Het nummer is toegekend door de International Telecommunications Union.
De voordelen van een apart nummer voor een regio – vierentwintig landen in Europa, waaronder de huidige lidstaten van de Europese Unie – zijn dan ook met name voor grote multinationale concerns interessant. Met één regionummer kunnen bedrijven goed inspelen op de trend om – waar ook ter wereld – zoveel mogelijk te kunnen werken met standaard procedures en imago’s.
Mede door de opkomst van Internet ontwikkelen bedrijven activiteiten die de gehele aardbol omspannen. Via één domeinnaam (bedrijfsnaam.com in plaats van een reeks op landen georiënteerde domeinnamen als bedrijf.nl, bedrijf.be of bedrijf.de) kan de uitstraling van een onderneming worden gestroomlijnd en de vindbaarheid worden vergroot.
Hetzelfde geldt voor telefoonnummers. Zo heeft een divisie van Hewlett-Packard inmiddels plannen bekend gemaakt om het nieuwe regionummer 388 te gaan gebruiken voor de ondersteuning van klanten binnen Europa. In plaats van het draaien van aparte landennummers is het nu voldoende om in advertenties, brochures en websites slechts één en binnen geheel Europa geldend telefoonnummer te publiceren.