Xerox schrapt in Europa vijftienhonderd banen. De Amerikaanse fabrikant van kopieerapparaten denkt met minder personeel toe te kunnen door functies van de landenvestigingen te centraliseren.
Wereldwijd geeft de fabrikant 5200 arbeidsplaatsen op, zo is vorig jaar bekend gemaakt. Tegenover de nieuwsdienst Computergram heeft Armando de Lima, adjunct-directeur voor Europa bij Xerox, verklaart dat de Europese impact neerkomt op 1500 banen. Perswoordvoerder M. Dehue van de Nederlandse vestiging zegt dat nog niet bekend is hoeveel banen er in Europa op de tocht staan. "Ik weet niet waar dat getal vandaan komt. Het kan nog wel maanden duren voordat er besluiten vallen. Er is dus ook nog niks bekend over de Nederlandse situatie. Wel is zeker dat de klappen vooral in Amerika zullen vallen."
De saneringsronde betreft vooral de callcenters en andere administratieve afdelingen. Veel van deze activiteiten op de landenvestigingen, verhuizen naar een pan-Europees servicecentrum dat Xerox gaat opzetten. Het centrum moet komen in Dublin.
Xerox boekt ongeveer een kwart van zijn omzet van twintig miljard dollar in Europa. De Europese divisie had zwaar te leiden in een eerdere ronde van sanering; van iedere twee banen die in 1999 bij Xerox verdwenen, was er één in Europa. Tijdens die operatie maakte Xerox de stap naar een indirect verkoopmodel waar het bulkproducten betreft. Het bedrijf is sindsdien georganiseerd in een bulk- en dienstentak.
Xerox richt zich in de toekomst vooral op ‘applicatie-oplossingen’. Een voorbeeld daarvan is het pakket dat het bedrijf aan juristen wil aanbieden; de dienst maakt documenten uit allerhande databanken op verschillende plaatsen toegankelijk en op papier beschikbaar.