Compaq gaat eenvoudiger producten maken en een kanaal voor directe verkoop ontwikkelen. Dit bleek tijdens de jaarlijkse vergadering van de aandeelhouders.
Na een jaar waarin computergigant Compaq veel marktaandeel heeft prijsgegeven aan concurrenten Dell en Hewlett-Packard, kondigde het bedrijf zijn nieuwe marktstrategie aan.
Compaqs leidinggevend bestuurder Michael Capellas: "We gaan eenvoudigere producten ontwerpen, met zeer weinig bewegende onderdelen." Het doel is, aldus Capellas, om simpelere, snellere apparatuur te produceren tegen lagere kosten. Volgens Capellas zal de focus van de industrie steeds meer verschuiven richting "innovatief ontworpen producten die gesimplificeerd kunnen worden."
Een aantal jaren terug was Compaq nog ruimschoots marktleider op de consumentenmarkt. Sindsdien zitten Dell en Hewlett-Packard de gigant op de hielen. Capellas verklaarde ten overstaan van de aandeelhouders dat Compaq agressiever te werk zal gaan bij het promoten van haar naam en producten. In dat licht werd eind vorig jaar al een contract gesloten met megaster Sting, die te zien is in diverse Compaq spots. Tot slot zal Compaq een groter deel van haar producten via directe verkoopkanalen aan de man proberen te brengen. De computerproducent heeft geleerd van rivaal Dell dat er hogere marges te behalen zijn via rechtstreekse verkoop, daar waar Compaq traditioneel via de tussenhandel werkt. Momenteel verkoopt Compaq twintig procent van haar consumenten-PC’s via direct sales. Capellas spiegelde de aandeelhouders een forse groei van dat cijfer voor.