Accountancy- en consultancy-bureau Pricewaterhouse Coopers waarschuwt voor ernstige kastekorten bij Internet-bedrijven. Deze kunnen binnen een jaar tot vijftien maanden te hoog oplopen vanwege de hoge marketing- en expansie-kosten.
Volgens PWC zullen 25 van de 28 in Londen aan de beurs genoteerde Internet-bedrijven vóór augustus volgend jaar door hun kasgeld heen zijn. Dat is ver voor hunbreak-even punt als de uitgaven op het huidige niveau blijven.
Eén op de vier bedrijven heeft zelfs maar voor zes maanden geld, zo stelt PWC. Een soortgelijk rapport dat het bedrijf in de VS uitgaf, was volgensFinancial Times aanleiding voor een sterke koersval, met name van Internet-aandelen voor op consumenten gerichte dotcoms.
In enkele gevallen belopen de kosten van marketing en techniek 50 procent, terwijl de dotcoms bij lange na niet genoeg verdienen om deze uitgaven te dekken. De terughoudendheid van beleggers en geldschieters zal ervoor zorgen dat de Internet-firma’s niet gemakkelijk aan nieuw geld kunnen komen.
Een voorbeeld daarvan dat niet in het rapport voorkomt, is de keten boo.com, de van oorsprong Zweedse kledingwinkels met sites waarvan vandaag het faillissement bekend werd. Boo heeft ook een vestiging in Amsterdam.