De strijd die telecomgiganten overal in Europa voeren om Umts-frequenties, is voor system integrator Unisys een gat in de markt voor de eigen telecomdivisie.
Onder de naamBattle (acroniem voorBusiness assurance telecom tool leading integration) wil het bedrijf netwerkplanning aanbieden aan de nieuwe operators.
Het Britse Vodafone is de eerste die Unisys in de arm neemt om de procedures te stroomlijnen. Volgens Marlon Hiralal, directeur global communications solutions bij Unisys, hebben operators vooral behoefte aan goede netwerkplanning. De exploitatie van een Umts-netwerk is namelijk wezenlijk anders dan die van een gsm-netwerk. Dit betekent dat, als de werkwijze van de aanbieders niet verbetert, gebruikers veelvuldig te maken krijgen met storingen en overbelaste cellen.
Hiralal denkt dat telecombedrijven een externe partij nodig hebben om hun bedrijfsprocessen goed op elkaar af te stemmen. "De huidige telecomaanbieders zijn opgebouwd rondom het leveren van één product. Nu moeten ze plotseling allerlei Internet-producten, zoals videoconferencing gaan aanbieden."
In Europa heeft Unisys ongeveer vijftig consultants op het Battle-project gezet. Hiralal claimt dat de onderneming de eerste is die met deze dienst komt, maar verwacht dat er heel snel veel zullen volgen.