Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Online marktplaatsen zonder structuur falen

14 augustus 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Jeroen Bezem
Jeroen Bezem

Om van online b2b-marktplaatsen echt een succes te maken, is meer nodig dan lage transactiekosten of leuke extraatjes. Er moet een goede structuur komen.

Dat is de mening van analist Marilyn Muller, verbonden aan het Amerikaanse marktonderzoekbureau Summit Strategies. Muller beschrijft een online marktplaats als een combinatie van zijnoperating model (verwerkingsmodel) en zijndelivery model (benaderingsmodel). Van beide modellen onderscheidt zij twee versies. De twee bestaande verwerkingsmodellen zijn het laissez-faire-model (vooral geschikt voor het vergelijken van prijzen, want de dienstverlener speelt verder geen actieve rol) en het bemiddelingsmodel, waarin de dienstverlener optreedt als een actieve intermediair en de onderhandelingen en transacties online plaatsvinden.
Ook zijn er twee verschillende benaderingsmodellen. Allereerst is er hetstand-alone-model, waarbij de marktplaats geheel op zichzelf staat en geen deel uitmaakt van een andere applicatie. Gebruikers benaderen een dergelijke marktplaats rechtstreeks en de transacties geschieden al dan niet online. De tweede entiteit is het ingebedde model, waarbij de marktplaats is ingebed in eenhosted applicatie. De klanten kunnen daar handelen binnen de grenzen van de applicatie en alle transacties vinden online plaats.
Al deze verschillende modellen, en combinaties ervan, zullen blijven bestaan, zo meent Muller. "Het ene model is ook niet beter of slechter dan het andere. Het dient alleen een ander doel. Een b2b-dienstverlener moet daarom goed kijken naar zijn eigen bedrijfsstructuur, en naar de markt waarin hij actief is, en op basis daarvan de bijpassende combinatie van modellen kiezen. In ieder geval zal het niet lukken om alle modellen en combinaties te omarmen. Een bedrijf dat kiest voor een dergelijke strategie zal de strijd zeker verliezen", stelt Muller.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    Innovatie & Transformatie

    EZ ondersteunt 11 onderzoeksprojecten met 105 miljoen euro

    OpenAI gat in hand
    Data & AI

    Is OpenAI het gat in Microsofts hand?

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs