Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Merknaam loskoppelen van het product

11 september 2000 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Een merknaam is in het Internet-tijdperk niets waard als het alleen aan een product refereert. De naam moet ook appeleren aan de behoeften van de consument.

Op de ‘Personalisation Summit’ in Londen zijn John Hagel III en Marc Singer zeer stellig: het neerzetten van een merk noodzaakt een andere aanpak van marketing dan thans gebruikelijk is. Hagel is chief strategy officer bij Twelve Entrepeneuring en Singer is principal bij McKinsey & Company.
Volgens Hagel heerste enige tijd geleden het gevoel dat merknamen op Internet zouden gaan verdwijnen, gezien het anarchistische en grenzeloze karakter ervan. Maar niets is minder waar, merken worden juist veel belangrijker op Internet, want je moet jezelf kunnen onderscheiden, hield hij zijn gehoor voor.
"Internet heeft wel een aantal barrieres weggevaagd. Er is geen beperking meer aan ruimte op de schappen in winkels. Internet biedt onbeperkte ruimte. Landsgrenzen tellen niet meer mee. Er zijn daarentegen zaken bijgekomen waarmee een marketeer terdege rekening moet houden. Zo is de invloed van klanten veel groter. Via Internet kunnen zij onderling contact onderhouden en elkaar hun mening geven over bepaalde producten of diensten. Bovendien kunnen zij op het Web heel makkelijk van alles met elkaar vergelijken. Daar staat tegenover dat mensen steeds minder tijd hebben. Als je klanten van dienst wilt zijn, dan bied je op je wesite de mogelijkheid tot vergelijking zelf aan. Daarvoor heb je gegevens van die klanten nodig. Personificatie betekent dat je de voorkeuren en de afkeer van mensen kent en dat je daarop inspeelt. Marketeers willen 1:1 marketing, maar klanten willen juist 1:many marketing. Zij willen bij een site binnenkomen en daar een overzicht krijgen aangeboden. Dat vereist een heel andere benadering", aldus Hagel.
Hij hanteert ook een andere definitie van het begrip markt. "Voorheen betekende de markt: zoeken naar klanten om je producten aan te verkopen. Tegenwoordig wordt de markt gevormd door klanten die producten zoeken. Een merknaam moet uitstralen dat iemand daar alles van zijn gading kan vinden."
Singer ging in op de organisatorische veranderingen die nodig zijn om gepersonaliseerde klantbenadering te kunnen toepassen. Allereerst dient een onderneming alle gegevens die hij heeft over klanten te stroomlijnen en centraal onder te brengen. Dat geldt dan voor verkoop, betaalsystemen, reparatiedienst en klantenservice. Anders vallen er helemaal gegevens te vergaren en te vergelijken. Ondernemers moeten hun denken rond de klant centreren. "De meeste ondernemers weten niet eens hoeveel klanten ze hebben, laat staan wie die klanten zijn."
Hij zou geen IT-consultant zijn als hij niet een vierletterig acroniem heeft voor de aanpak die entrepeneurs moeten volgen: Fast. Oftwel: Focus, Accelerate, Strengthen en Tie it all together.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs