Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Afdingen hoeft niet meer bij General Motors

21 september 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

GM, ’s werelds grootste autofabrikant, gaat auto’s online verkopen tegen ‘afdingprijzen’. Dit in navolging van concurrent Ford, die er vorige maand mee begon.

Over twee weken start in Minneapolis een proef bij zeven Oldsmobile-dealers waarbij de klant in principe nog slechts voor het afrondende papierwerk en uiteraard de aflevering van de auto bij de garage hoeft te komen. Al blijft afdingen bij de dealer mogelijk, de marges worden een stuk kleiner. De klant profiteert namelijk meteen van het handjeklap van voorgaande kopers.
Net als Ford, dat vorige maand in Californië een pilot is begonnen met de verkoop van auto’s via Internet, is het project van GM vooral ingegeven door de toenemende populariteit van het kopen van auto’s via het web. De grote fabrikanten vrezen terrein te verliezen wanneer ze niet dezelfde service bieden als de concurrentie. "If you can’t beat them, join them", aldus een analist.
Dat de meerderheid van de autokopers in spe tegenwoordig liever even de websites van de fabrikanten afsurft dan de hele stad door te rijden om folders te halen, is al langer bekend. Aan die behoefte komen alle autofabrikanten ook al tegemoet: alle modellen zijn, compleet met alle accessoires, te vinden op de websites.
GM en Ford gaan nu een flinke stap verder, door de klant ook een scherpe ‘e-prijs’ te garanderen, de maximale prijs die een dealer hen mag rekenen voor het gekozen model plus de opties. Wezenlijk nieuw aan die ‘e-prijs’ is dat die niet langer is gebaseerd op wat de fabriek vindt dat de auto zou moeten kosten, maar op de prijs die in de praktijk voor die bepaalde wagen wordt betaald. Inclusief het afdingen door voorgaande kopers dus.
Is de klant geïnteresseerd, dan kan hij op de website zien welke dealers er bij hem in de buurt zitten en er vervolgens een kiezen om de zaak definitief te regelen.
Zowel bij Ford als bij GM blijft afdingen bij individuele dealers mogelijk. Maar de marges worden in dit systeem wel een stuk kleiner, aldus GM-woordvoerder Mike Gardner.
GM gaat het nieuwe systeem nu eerst 90 dagen testen in Minneapolis en wil het uiterlijk eind volgend jaar over in de VS hebben lopen. Ford heeft nog geen streefdatum bepaald voor het invoeren van het Internet-verkoopsysteem in de hele VS.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs