Lars Nyberg, bestuursvoorzitter en ceo van NCR verwacht dat de Teradata-divisie na tien jaar eindelijk uit de rode cijfers komt.
Dan moet echter aan twee voorwaarden worden voldaan: een snelle oplossing van de privacyproblematiek en een groei van de datawarehouse-divisie die groter en sneller is dan die van de markt.
"Ik denk dat zowel Gore als Bush snel met wettelijke maatregelen zal komen, wanneer we als industrie de kans niet grijpen om het zelf te doen", aldus Nyberg, wiens bedrijf een speciale privacy service-afdeling heeft opgezet om Teradata-gebruikers te helpen bij het nemen van maatregelen om de privacy te waarborgen. "Wanneer we niets doen, dan zal de elektronische handel niet goed van de grond komen, of ten minste een forse vertraging ondervinden. Dat scheelt veel bedrijven een flinke omzet", zegt Nyberg.
Zijn bedrijf boekte vorig jaar een omzet van ruim 6 miljard dollar en een winst van 337 miljoen. Het grootste deel van omzet en winst haalt NCR nog steeds uit de verkoop van elektronische kassa’s en geldautomaten. De Teradata-divisie lijdt, bijna tien jaar nadat het bedrijf is overgenomen door NCR, nog steeds verlies. Nyberg verwacht dit jaar break-even te kunnen draaien. Winst- en omzetcijfers wil hij verder niet kwijt.
Volgens de Zweed die voordat hij vijf jaar geleden naar NCR kwam jarenlang in de Philips’ directie heeft gezeten, is er van een opdeling van het bedrijf geen sprake. "Onze aandelen worden te laag gewaardeerd. Die moeten omhoog. Dat moet lukken door groei in omzet en winst van Teradata aan te tonen. Als dat niet lukt, moeten we iets anders gaan doen. Maar een afsplitsing is dan geen optie.
De datawarehousemarkt is flink in beweging. Over drie jaar zijn de kaarten geschud. En wij willen de eerste zijn. Een afsplitsing zou een oponthoud in activiteiten van minstens twee kwartalen betekenen. En die tijd is er absoluut niet", aldus Nyberg, die er op wijst dat twee van de drie overnames die NCR het afgelopen jaar heeft gedaan bedoeld waren op het versterken van het Teradata-productaanbod.
"We hebben Ceres overgenomen, een bedrijf dat op crm-gebied software voor campagnemanagement levert. Deze software gaan we integreren met de Relationship Manager van Teradata. Daarnaast hebben we STS Consultancy gekocht, een consultancy-firma gespecialiseerd in datawarehousing. De eigenaar Steve Brobst is aangesteld als de nieuwe CTO van NCR. De derde overname betreft Sterling Douglas, een bedrijf dat merchandising software voor de retail verkoopt. Wij denken dat product ook in andere branches te kunnen afzetten." Behalve met acquisities probeert NCR ook met samenwerkingsverbanden zijn aanwezigheid om de datawarehousemarkt te versterken. Er wordt vooral gezocht naar samenwerking met de zogeheten systeemintegrators, waaronder Nyberg bedrijven als EDS en Arthur Andersen verstaat. Via deze ondernemingen verwacht hij een betere marktpositie van Teradata en daardoor een groei van de onderneming sneller dan de markt te kunnen realiseren.
Op de jaarlijkse gebruikersconferentie maakte NCR bekend dat de nieuwste versie van de Teradata database (versie 2, release 4.0) nu ook beschikbaar is onder Windows 2000. Daarmee claimt het bedrijf de eerste te zijn dat zijn warehouse niet alleen onder Unix en Windows NT, maar ook onder het jongste besturingssysteem van Microsoft laat draaien. Tegelijkertijd annonceerde NCR dat Teradata XML ondersteunt.
Nieuwe software van NCR maakt geldautomaten geschikt voor het web. Deze automaten kunnen eenvoudig worden gekoppeld aan websites die zich toeleggen op elektronische handel. De betaling is dan snel en veilig via de geldautomaat te regelen. Gebruikers hoeven geen technische kennis meer te hebben van computers of Internet. Het is zelfs niet meer nodig te beschikken over een computer met Internet om diensten via Internet af te nemen.
In Nederland komen geldautomaten te staan, die extra mogelijkheden hebben als het uitprinten van toegangsbewijzen voor sportwedstrijden, vervoerstickets en cadeaubonnen. Ook zijn allerlei financiële diensten mogelijk. Met de Aptra-software kunnen hele transacties worden gedaan: van het verzamelen van informatie bij de geldautomaat tot het terugsturen van berichten op maat naar de klant.