De Europese markt voor streaming media, zoals online video en audio, staat aan de vooravond van een doorbraak.
Dat is tenminste de verwachting nu toonaangevende bedrijven als Intel en Digital Island omvangrijke plannen hebben gelanceerd voor het op de Europese markt brengen van een groot aantal ‘streaming media’-producten. De Europese markt voor dit fenomeen staat nog in de kinderschoenen vergeleken met de Verenigde Staten, vanwege het nog ontbreken van een concentratie aan hogesnelheids breedband-Internet-diensten. De penetratie van breedband neemt echter snel toe. Analisten verwachten dat de vraag naar ‘streaming media’ tegen eind 2001 voor 50 procent buiten de Verenigde Staten zal liggen.
Dat verklaart de haast van Intel en Digital Island, en van een bedrijf als Global Telesystems (GTS), dat van start wil gaan met een nieuwe European Streaming Media Service. Bij de ontwikkeling van de service heeft GTS samenwerking gezocht met Microsoft en Compaq. Deze dienst kan tegelijkertijd één miljoen streams verwerken met een snelheid van 56 K of 10 Gbps. Voor de dienst wordt gebruik gemaakt van GTS’s Europese glasvezelnetwerk Ebone, dat volgens het bedrijf 25 procent van het totale Internet-verkeer in Europa voor zijn rekening neemt.
Intel steekt op zijn beurt 20 miljoen dollar in een Europees centrum dat als knooppunt zal dienen voor het leveren van streaming-inhoud en -diensten over heel Europa. Het centrum maakt onderdeel uit van een wereldwijd ‘streaming media’-netwerk, gerund door Intels Internet Media Services Division. Met de investering is in totaal 200 miljoen dollar gemoeid. Het Intel-netwerk ondersteunt de belangrijkste mediaformaten, waaronder Microsoft Windows Media, Real Player van Realnetworks en Apple’s Quick Time. Intel gaat daarmee onder andere de concurrentie aan met Madge.web, een divisie van het in Nederland gevestigde Madge Networks, dat eerder als samen met Realnetworks ‘streaming’ diensten in Europa introduceerde.
Overigens waarschuwt ceo Martin Tobias van het Amerikaanse digitale mediabedrijf Loudeye Technologies dat de ‘streaming media’ industrie nooit tot volle wasdom kan komen als leveranciers blijven twisten over de toe te passen technologie. Hij wijst daarbij op de voortdurende strijd tussen Apple, Realnetworks en Microsoft. Vooral de laatste twee proberen elkaar volgens Tobias voortdurend vliegen af te vangen met het promoten van hun eigen technologie als standaard formaat voor de levering van ‘streaming’ inhoud.