Lou Gerstner, IBM’s topman, geeft flink af op de dotcom-industrie. "Ik heb al gezegd dat de dotcoms de vuurvliegjes waren. Inmiddels zijn ze opgebrand."
In zijn halfjaarlijkse boodschap op Wall Street, heeft topman Louis Gerster van IBM financieel analisten ervan proberen te overtuigen dat Big Blue de juiste keuzes heeft gemaakt toen het vijf jaar geleden in middleware, e-business en verkopen via oem’s stapte.
Gerstner noemde de dotcoms eerder de vuurvliegjes voor de storm. Volgens Gerstner is de industrie nu terug bij de echte e-business. "Ondanks alle hype-vorming in de pers, hebben we geleerd dat er niet zoiets bestaat als een nieuwe economie. Vanaf nu gaat het om de alom vertrouwde ‘down and dirty’-business. Dit is het echte werk en bedrijven begrijpen dat."
Gerstner gaf toe dat zijn IBM over het derde kwartaal de nodige fouten had gemaakt, maar hij bekritiseerde tevens de financiële analisten die volgens hem te overspannen verwachtingen koesteren over de te behalen omzetgroei van IBM. Zijn boodschap luidde: "Ons hoofddoel is niet omzetgroei. Wij zijn een ouderwets bedrijf dat vooral let op cashflow en winst. We zullen nooit een bedrijf worden dat een jaarlijkse groei van 20 tot 30 procent laat zien." Aldus Gerstner, die erop wees dat zijn concern met een waarde van 90 miljard dollar vooral is geïnteresseerd in solide en niet in snelle groei.
In een reactie op hoe IBM staat tegenover zijn meest besproken concurrent Sun, verklaarde Gestner: "In het begin van 2000 waren we nergens met Unix, maar sinds twee jaar zijn we serieus bezig op het Unix-gebied en we zullen het jaar 2000 afsluiten met de beste Unix-lijn in de wereld. Maar we moeten nog behoorlijk wat werk verzetten om de koploper (Sun) in te halen."