Er bestaat nauwelijks verband tussen de IT-vaardigheden van docenten en de inzet van computers in hun lessen. Dat stelt Alfons ten Brummelhuis, onderzoeker aan de Universiteit Twente (UT), op basis van de ICT-Onderwijsmonitor 1999.
Overheidsbeleid gericht op verbetering van computervaardigheden van docenten is dan ook weinig efficiënt.
Tijdens de conferentie ‘ICT in de onderwijspraktijk’ in Ede stelde Ten Brummelhuis op basis van zijn empirische onderzoeksgegevens dat algemene computervaardigheden aanleren een weinig doelmatige manier is om het computergebruik door leraren te bevorderen. Het beleid van de overheid is hier wel op gebaseerd. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W) wil zoveel mogelijk leraren leren omgaan met de computer, in de verwachting dat de PC vervolgens ook wordt gebruikt in het onderwijs. Over enkele jaren moeten alle docenten beschikken over het Digitaal Rijbewijs Onderwijs. Daarbij staan algemene computervaardigheden centraal, maar is nauwelijks aandacht voor de onderwijskundige, organisatorische en didactische aspecten van educatief computergebruik.
Ten Brummelhuis ziet weinig aanleiding om te verwachten dat een leraar die uitstekend met de PC kan omgaan, de computer ook adequaat bij het lesgeven kan inzetten. Dit zijn fundamenteel verschillende vaardigheden. Het belangrijkste verschil tussen persoonlijk en onderwijskundig gebruik betreft de didactische-organisatorische vaardigheden.
Volgens het door de UT uitgevoerde onderzoek steeg het aantal computers per leerling in het primair onderwijs van één op 27 in 1998 naar één op zeventien in 1999. In het voortgezet onderwijs is inmiddels één PC voor zestien leerlingen beschikbaar, tegen één computer per twintig in 1998.
Ondertussen blijkt dat 90 procent van de leerkrachten op basisscholen wekelijks de computer gebruiken. In het voortgezet onderwijs blijft het gebruik stagneren. Minder dan één op de vijf leraren zegt de computer wekelijks te gebruiken. Dit is een fractie hoger dan in de afgelopen jaren. Als oorzaak wordt vaak de gebrekkige IT-kennis van de leraren genoemd.