Internet is nu nog een vooral Amerikaanse aangelegenheid, maar in 2004 is er een Europees Internet met de karakteristieken die daarbij horen. Zo zal Frankrijk de bakermat zijn van mode-sites en in Nederland steken tal van sites met prijsvergelijkingen de kop op.
Zo is de verwachting van Reineke Reitsma die voor de Technographics Europe-divisie van analistenbureau Forrester Research ondezocht heeft hoe in 2004 het Internet in Europa ervoor staat.
Uit het rapport blijkt dat slechts vier procent van de huishoudens in de vijf onderzochte landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Groot-Brittannië) via Internet iets heeft gekocht. Voor het onderzoek zijn bijna zeventien duizend consumenten naar hun mening gevraagd. Reitsma maakt vier groepen van ‘on-liners’: pioniers, volgende generatie, toekomstige kopers en achterblijvers (‘shopping hold-outs’). De pioniers in Europa lijken erg veel op die in de VS. Er is geen tot nauwelijks sprake van enig cultureel verschil als gevolg van nationaliteit. Van deze groep doet zestig procent zijn bankzanken via Internet en zesendertig procent koopt aldus aandelen. De ‘volgende generatie’ is niet zo lang actief op Internet, maar doet dat wel met overtuigd enthousiasme; zij zijn vooral in ‘vermaak’ geïnteresseerd. De ’toekomstige kopers’ zijn korter dan twee jaar on-line en hebben weinig vertrouwen in het medium. Als beveiligingsvraagstukken zijn opgelost, zullen zij ook via Internet spullen kopen. De laatste categorie heeft nauwelijks belangstelling voor Internet als aankoopkanaal.