Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Opheffing informatiekunde op school dreigt

15 maart 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Staatssecretaris Adelmund van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen wil het nieuwe vak informatiekunde in de basisvorming van het voortgezet onderwijs (VO) afschaffen. Aanleiding daarvoor vormen onder meer de rapporten van 1999 van de onderwijsinspectie.

Volgens het inspectie-onderzoek levert informatiekunde in de eerste en tweede klas van het VO in de huidige vorm nauwelijks meerwaarde op. Vaak is slechts sprake van een cursus knoppenkunde. Dat is voor veel leerlingen uit de basisschool inmiddels overbodig. Verder is voor het onderwijzen van informatiekunde geen speciale onderwijsbevoegdheid nodig. Veel leerlingen blijken meer kennis en ervaring te hebben met IT dan de leerkracht.
Met de voorstellen die Adelmund rond de paasdagen in de kamer wil brengen, dreigt informatiekunde te verdwijnen zonder dat een redelijk alternatief voor handen is, zo vreest men in onderwijskringen. Informatiekunde kwam in 1994 met twintig uur op de adviestabel, terwijl er kerndoelen geformuleerd waren voor zo’n tachtig uur. De meeste scholen geven het vak nu veertig uur. De overige informatiekunde-kerndoelen moeten binnen de andere vakken worden gerealiseerd, maar daar komt weinig of niets van terecht.
Het programma voor de basisvorming is te overladen, meent onderwijsinspectie. Staatssecretaris Adelmund stelt twee maatregelen voor, die ten koste gaan van informatiekunde: breng het aantal lesuren voor elke leerling terug van 32 naar dertig uur, en cluster de vakken. In het voorstel voor het schooljaar 2001-2002 is informatiekunde niet verplicht. De kerndoelen ervan moeten binnen andere vakken worden gerealiseerd.
De vereniging voor docenten informatiekunde en informatica (I&I) is daar niet gelukkig mee, en organiseert op 27 maart aanstaande in het Utrechtse congrescentrum Vredenburg een informatieavond rond dit onderwerp.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    Stemmen voor digitalisering…? Blijf maar thuis

    Innovatie & Transformatie

    Zwarte lijst VS bedreigt tech-samenwerking: VVD eist maatregelen

    Innovatie & Transformatie

    Datacenterbranche heeft sentiment tegen zichzelf gekeerd

    datacenter
    Data & AI

    Kort: Voor quantumwetenschap is Nederland top, overnamegolf datacenters voorbij? (en meer)

    Onderwijs Tech
    Innovatie & Transformatie

    Surf presenteert 50 technologietrends die onderwijs en onderzoek vormgeven

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland en China zoeken uitweg in escalerende Nexperia-crisis

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs