Kleine en middelgrote ondernemingen in Nederland lopen in de Europese markt voorop wanneer het gaat om elektronisch zakendoen. Dat stelt IDC in een onderzoek in opdracht van Cisco Systems.
Nederland telt het op twee na grootste aantal ‘fasttrackers’ en moet daarmee alleen landen als Zweden en Duitsland voor laten gaan. IDC ondervroeg in totaal 2500 Europese bedrijven met twintig tot 250 werknemers.
Van het MKB in Nederland behoort 15 procent – in totaal zo’n 4200 ondernemingen – inmiddels tot de categorie ‘fasttrackers’. Dat zijn bedrijven die volgens IDC op het punt staan om op succesvolle wijze via het web zaken te doen. Kenmerkend voor dit soort ondernemingen is onder andere een snelle groei van de omzet, lagere operationele kosten dan hun ‘brick and mortar’ concurrenten en een betere interactie met klanten.
Fasttrackers maken intensief gebruik van netwerken, verzamelen gedetailleerde gegevens over klanten en bieden faciliteiten aan om transacties en ondersteuning via het web mogelijk te maken. Bovendien maken zij veelvuldig gebruik van intranet- en extranet-faciliteiten. Dit zijn dan bovendien geen losstaande projecten; deze maken integraal onderdeel uit van de bedrijfsvoering van dit soort bedrijven.
Opmerkelijk is de constatering van IDC dat binnen de categorie ‘fasttrackers’ niet alleen bedrijven in de financiële sector, zakelijke dienstverlening en de industrie vallen, maar ook kleine familiebedrijven. Bovendien starten steeds meer bedrijven direct op Internet en hoeven ze de werkprocessen dus niet na verloop van tijd te vertalen naar of aan te passen aan Internet-gebruik.
Voorbeelden van dit soort Nederlandse succesverhalen zijn volgens IDC wijnhandel Le Chateau, Dutch Gardens (een internationale e-commercie site rond bloembollen) en de online entertainmentwinkel Davista.
Het onderzoeksrapport bevat nog meer interessante gegevens. Zo’n 60 procent van de onderzochte bedrijven beschikt inmiddels over Internet-toegang. Bij ruim de helft van de ondervraagde ondernemingen is minder dan 30 procent van de aanwezige computers met Internet verbonden, terwijl bij eenderde meer dan 60 procent gekoppeld is aan het web. In de retail en groothandel is de toegang tot Internet het minst ver gevorderd (60 en 49 procent). Kleine en middelgrote bedrijven zijn gemiddeld trager met het opzetten van eigen websites dan het grotere bedrijfsleven. Financiële instellingen en zakelijke dienstverleners lopen voorop waar het om eigen sites gaat. Respectievelijk 54 en 41 procent van de kleine bedrijven en 46 respectievelijk 63 procent van de middelgrote bedrijven beschikt over dit soort faciliteiten.