Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Waarde van opleidingen is overschat

29 maart 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Leidinggevenden weten vaak niet goed wat de sterke en zwakke punten van de werknemers zijn. Ook de medewerker zelf heeft hierin onvoldoende inzicht. Deze onwetendheid vormt een belangrijk obstakel voor goed competentiemanagement.

Dit concludeert het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) in het onderzoekOrganisatieveranderingen en competentieontwikkeling.
Het belang van kennis en competenties voor organisaties en het managen daarvan is groot. Door de opkomst van IT binnen organisaties en de toenemende concurrentie moeten werknemers zich sneller dan ooit aanpassen. Kennis veroudert snel. Uit het ROA-onderzoek blijkt dat de meeste werknemers zich prima kunnen aanpassen aan technologie. Slechts een kleine minderheid ondervindt problemen.
Veel medewerkers vinden wel dat het aanpassingsproces beter had kunnen verlopen. ROA schrijft dat werknemers zelf moeten aangeven hoe zij zich willen ontwikkelen, en signaleert daarbij enkele obstakels. Zowel managers als medewerkers hebben zelf geen helder beeld van de kwaliteiten van het personeel. Hierdoor is het moeilijk om vast te stellen wat een werknemer moet doen om zich verder te ontwikkelen. Verder voelt het personeel zich niet verantwoordelijk voor de eigen ontwikkeling. Bovendien ondersteunen organisaties hun medewerkers onvoldoende.
Cursussen blijken een beperkte rol spelen in de verwerving van competenties door werknemers. Ervaring en contacten met collega’s zijn veel belangrijker. De waarde van opleidingen is volgens ROA dan ook overschat.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs