Newconomy, het beleggingsvehikel van Maurice de Hond dat investeert in Internet-bedrijven, staat onder grote druk om naar de beurs te gaan. Hoewel het beursklimaat momenteel ongunstig is, zal de introductie toch worden doorgezet.
Newconomy heeft namelijk op korte termijn 33 miljoen euro nodig om recente acquisities, zoals Wish, te kunnen betalen. Dit geld is bij de ABN Amro geleend, maar De Hond wil snel van die dure leningen af. Dit blijkt uit de prospectus die voorafgaande aan de beursgang rond 12 april is uitgekomen. Ook is vijftien miljoen euro nodig, met name voor de marketing van Wish.
Deze gratis Internet-aanbieder was de eerste in zijn soort, maar kan zich momenteel moeilijk staande houden in de slag tegen Het Net, Zonnet en Freeler. Eind februari had Wish 160 duizend gebruikers. Wekelijks komen daar duizend nieuwe gebruikers bij. De concurrentie groeit echter sneller. Agressieve campagnes moeten daar verandering in brengen. Newconomy bezit een belang van 56,5 procent in Wish.
De beursganger profileert zich als een economisch netwerk van vooraanstaande Internet-bedrijven. Newconomy is het actieve middelpunt van dit netwerk en stimuleert de groei van deze Internet-bedrijven. Bovenal is de organisatie echter een beleggingsmaatschappij.
Uit de prospectus blijkt dat de risico’s behoorlijk groot zijn. Strategie en zakelijk concept zijn tamelijk ongewoon. Het hangt er maar van af of de aangesloten bedrijfjes bereid zijn iets voor het ‘Newconomy Netwerk’ te doen. Ook de kracht van Newconomy als centrale spil is onbewezen. De onderneming bestaat amper een jaar. In enkele maanden zijn 25 beleggingen gedaan. Uitgezonderd over Wish heeft Newconomy nergens de controle over. Sommige belangen zijn wel erg klein. In de zoekmachine Ilse bijvoorbeeld heeft Newconomy een aandeel van slechts 8,5 procent.
Het aandeel Newconomy zal naar verwachting sterk fluctueren. Bovendien lijkt de markt voor dit soort aandelen zijn historische hoogtepunt te hebben bereikt.