Meer dan de helft van de mobiele bellers heeft wel eens problemen met de telefoonverbinding. Een kwart van de klanten van Dutchtone, Telfort en Ben is ontevreden over de netwerkaanbieder.
Dit blijkt uit een groot onderzoek van de Consumentenbond over de kwaliteit van mobiele telefonie. De bond deed onder meer metingen naar de dekking van de GSM-netwerken. Deze metingen wijzen uit dat er voor de kleinere netwerkaanbieders nog heel wat werk aan de winkel is. Dutchtone, Telfort en Ben kunnen hun bewering dat ze een landelijk netwerk hebben volstrekt niet waarmaken. Vooral de netwerken van Telfort en Ben vertonen zeer veel witte plekken, aldus de bond.
Telfort houdt zijn klanten voor dat het netwerk landelijk dekkend is. In die gebieden waar Telfort zelf geen masten heeft staan, wordt automatisch overgeschakeld naar Libertel, zo beweert het bedrijf. Metingen laten echter zien dat dit overschakelen verre van vlekkeloos verloopt.
Het bereik van Dutchtone laat witte vlekken zien in Twente, het oosten van Gelderland en Zuid-Limburg. Libertel en KPN maken als enige waar een nagenoeg geheel landelijk bereik te hebben. Alleen dit duo biedt een aanvaardbare kwaliteit. De kans op storingen, verbroken verbindingen of het niet tot stand kunnen brengen van een verbinding is bij hen klein.
Uit een praktijkproef naar de dienstverlening in telefoonwinkels blijkt dat de klantvriendelijkheid in de winkels een stuk beter kan. Het winkelpersoneel verliest veelal de interesse als duidelijk wordt dat de koper alleen maar informatie of advies wil. Zolang de vragen eenvoudig zijn, kan men een juist antwoord verwachten. Vragen over bereik en tarieven in het buitenland leveren heel wat meer problemen op. Vaak verwijst men naar folders, een servicenummer of de website. De Primafoonwinkels van KPN scoren het minst slecht. Ook Belcompany biedt goede service. De winkels van Dutchtone eindigen als laatste.
De Consumentenbond heeft de dienstverlening van de GSM-aanbieders uitgebreid onderzocht. Ook is vandaag een grote telefoonactie gestart. Drie dagen lang kunnen mobiele bellers meningen en ervaringen over hun aanbieder kwijt via 0900-3212100.