Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Blauw stort zich op online-marktonderzoek

03 mei 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Het Rotterdamse Blauw Marktonderzoek gaat nauw samenwerken met het Amerikaanse Harrisinteractive om marktonderzoek via Internet in Nederland op poten te zetten. Blauw is sinds zeven jaar actief als marktonderzoeker voor met name de IT-branche, de telecom-industrie, financiële instellingen en de media.

Om de koerswijziging kracht bij te zetten, verandert het bureau de naam in Blauw Research.
Harrisinteractive heeft sinds enige jaren ervaring met online-marketing op de Amerikaanse markt. De online-enquêtes weet het bedrijf onder de aandacht te brengen van zes miljoen vrijwilligers. Om de cijfers van marktonderzoeken juist te kunnen interpreteren, heeft het bedrijf een model opgezet dat rekening houdt met de afwijking tussen steekproeven op Internet en de populatie in zijn geheel. Niet iedereen is online, en mensen die dat wel zijn, wijken af van het gemiddelde. Deze afwijking maakt het model ongedaan.
Blauw Research wil in Nederland een ‘online-community’ opzetten en na enige aanpassing van het Amerikaanse voorbeeld het model toepassen bij online-onderzoeken op eigen bodem. Het bureau verwacht dit soort onderzoek goedkoper, sneller en beter te kunnen uitvoeren. Traditioneel onderzoek, vaak uitgevoerd via de telefoon, neemt al snel drie tot vier weken in beslag, kost meer en is niet gemakkelijk, omdat het animo bijna tot nul gereduceerd is door de overvraging van de Nederlandse huishoudens de laatste jaren.
Mensen zijn via het medium Internet eerder bereid om mee te doen, aldus Bernice Klaasen, research manager bij Blauw Research. Het is nieuw. Ook biedt Internet uitstekende mogelijkheden om informatie goed te presenteren. Je kunt bijvoorbeeld video integreren in enquêtes. Marktonderzoek via Internet kent een doorlooptijd van één tot twee weken en is daarmee een stuk goedkoper.
Blauw Research verwacht dan ook veel van de nieuwe vorm van marketing. Het onderzoeksbureau heeft dit jaar een leerstoel kwalitatief marktonderzoek ingesteld bij de universiteit Nijenrode, die sinds maart door Edward Groeneland bekleed is. Groeneland zal zich bezig gaan houden met de mogelijkheden van online marktonderzoek en zo deze onderzoeksvorm het nodige cachet geven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Data & AI

    DutchStartup.ai wil ‘Dutch ai’ internationaal op de kaart zetten

    Innovatie & Transformatie

    Ai-toepassingen krijgen vaart in 2026 

    Innovatie & Transformatie

    Generatieve ai voorbij de hype: wat echt werkt voor it-leiders

    Innovatie & Transformatie

    Commerciële quantumcomputer komt dichterbij

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    Innovatie & Transformatie

    Rapport Wennink pleit voor veel ai, fotonica en halfgeleiders

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs