CMG is de meest bekende werkgever in de automatiseringsbranche. Dit concludeert marktonderzoeksbureau Blauw in zijn arbeidsmarkt monitor IT 2000. Het bureau voert dit onderzoek ieder jaar uit onder studenten in de eindfase van hun IT-opleiding en werknemers, die aangeven naar een nieuwe werkgever op zoek te zijn.
Bij 60 procent van de ondervraagden schiet CMG als IT-werkgever te binnen. De helft weet Cap Gemini te noemen.
Het Rotterdamse Blauw onderscheidde CMG met de Gouden Hengel, een jaarlijkse trofee uitgereikt aan het bedrijf met de beste reclamecampagne. De verpleegster die een couveuse-baby betrapt op het spelen van een computerspel wist een jury van IT-werkgevers het meest te bekoren. Ook potentiële werknemers staan positiever tegenover het bedrijf dan vorig jaar, doordat deeltijdwerken het ‘blauwe-pakken-imago’ meer naar de achtergrond heeft geschoven.
Het onderzoeksbureau ziet dit jaar een grotere rol weggelegd voor Internet. Van de ondervraagde personen die werken of binnen afzienbare tijd willen werken in de IT zegt 93 procent het medium te gebruiken om zich te oriënteren op een andere baan. Een kleinere groep (68 procent) gebruikt Internet om bedrijfsinformatie of vacatures op te vragen. Een kwart van de ondervraagde studenten en ruim 30 procent van de werknemers gebruikt Internet om daadwerkelijk te solliciteren. Deze groep is overigens lang niet altijd tevreden over de respons van de bedrijven. Zo’n 20 procent van de sollicitanten zegt dat ondernemingen niets of veel te laat van zich laten horen.
Het imago van de IT-branche bij potentiële werknemers is niet verslechterd ten op zichte van vorig jaar. Hoewel de branche van de ondervraagde personen geen hoog rapportcijfer krijgt, heeft een rustige verloop van het millennium de sector geen kwaad gedaan.
Het salaris is niet meer het enige criterium dat telt bij de keuze voor een werkgever. Naast een behoorlijk aanvangssalaris, dat vorig jaar nog 4130 gulden bruto per maand bedroeg, verwachten studenten nu 4400 gulden te verdienen als ze beginnen met werken. Naast dit salaris zeggen potentiële werknemers steeds meer waarde te hechten aan immateriële zaken als vrije tijd, plezier in het werk en een interessante functie.