Cahners Business Information, een dochter van de Brits-Nederlandse uitgever Reed Elsevier, neemt websitebouwer Elogic over. De uitgever van vakbladen betaalt 79 miljoen dollar in contanten voor het bedrijf, dat gespecialiseerd is in het ontwerpen, bouwen en onderhouden van Internet-sites.
Over de omzet en de winstgevendheid van Elogic doet Reed Elsevier geen mededelingen.
De overname van Elogic past in de strategie van de uitgever om de activiteiten op Internet uit te breiden. Topman Crispin Davis kondigde in februari aan de komende drie jaar 2,5 miljard dollar in Internetacitiviteiten te zullen investeren.
De aankondiging van de overname van Elogic volgt een dag na de mededeling maandag dat Reed Elsevier het Amerikaanse softwarebedrijf Risk International heeft gekocht voor negentig miljoen dollar. De Amsterdamse beurs reageerde gisteren positief op de overnames. Het aandeel Elsevier sloot dinsdag 6,2 procent hoger op euro 11,3.
Met Elogic haalt Cahners, uitgever van onder meer Variety en Publishers Weekly, software in huis om de eigen websites te onderhouden en nieuwe sites te ontwikkelen. Daarnaast blijft Elogic, dat 37 medewerkers telt, onder eigen naam voor derden werken. Tot de klanten behoren The New York Times, The Economist en ZDNet. Bill Nash, die Elogic in 1997 oprichtte, houdt ook na de overname de leiding van het bedrijf in handen.
Cahners Business Information is in de Verenigde Staten een van de leidende uitgevers op de markt voor zakelijke informatie. Het bedrijf heeft vijfhonderd werknemers en publiceert 130 vakbladen, waaronder magazines over entertainment, elektronica, bouw, industrie en detailhandel. Naast de gedrukte producten heeft de uitgever 140 websites in zijn portfolio. In 1999 bedroeg de omzet 824 miljoen euro.