Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Gebrek aan Internet-visie bij bedrijven

15 juni 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Internet is een belangrijk onderwerp voor het management van grote Nederlandse ondernemingen. De bereidheid flink te investeren is er, maar slechts weinig bedrijven hebben een duidelijke strategie.

Die conclusie trekt onderzoeker Marco Gianotten in zijn boek ‘de-onderneming.com’, de weerslag van ruim honderd interviews met Nederland topmanagers over de Internetstrategie van hun ondernemingen. Er zijn een paar belangrijke obstakels, constateert Gianotten. Ten eerste is bij de managers nauwelijks bekend hoe Internet de relatie van hun bedrijf met de klanten verandert. Daarnaast is de organisatiestructuur en cultuur niet ingesteld op Internet. Afzonderlijke afdelingen willen graag in Internet investeren, maar op voorwaarde dat ze hun functioneren verder niet tegen het licht hoeven te houden. De rol van de verschillende afdelingen in de nieuwe economie wordt niet ter discussie gesteld, waardoor de reikwijdte van de initiatieven veelal beperkt is. Om dat probleem te omzeilen stoppen veel bedrijven hun Internetafdelingen in een nieuw bedrijf, dat niet wordt gehinderd door de gevestigde belangen in de moederonderneming.
Ten derde zien veel bedrijven Internet nog steeds als een bedreiging in plaats van een nieuwe kans. Dit geldt met name voor ondernemingen in informatie-intensieve branches die opereren binnen de landsgrenzen in wettelijk gereguleerde markten. Zij dreigen hun monopolies of oligopolies immers kwijt te raken. De bereidheid tot verandering is daar dus klein.
Het onderzoek ‘de-onderneming.com’ is uitgevoerd door het kennisplatform Topmanagement en IT, dat is opgericht om leidinggevenden bij te staan in de besluitvorming over informatietechnologie. Het boek is de weerslag van het nu voor de vierde keer gehouden jaarlijkse onderzoek naar actuele thema’s voor grote ondernemingen in informatietechnologie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs