Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Mobiele telefoons wacht op nieuwe functies

22 augustus 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

Ook al lijkt het alsof heel Nederland inmiddels mobiel belt, toch geeft onderzoeksbureau IDC aan dat het aantal mobiele telefoons nog licht groeit in ons land.

Het aantal mobiele telefoons is in Nederland verdubbeld van 3,4 miljoen begin vorig jaar tot 6,8 miljoen bij de millennium-wisseling. Het onderzoeksbureau verwacht dat over vier jaar in totaal 12,4 miljard dollar omgaat alleen al in de Nederlandse mobiele markt.
De groeispurt is in Nederland inmiddels afgelopen. Aanbieders van mobiele telefonie kunnen hun omzet alleen vergroten door klanten af te snoepen van concurrenten. Dit verstevigt de concurrentie op de Nederlandse markt en zorgt ervoor dat de marge per klant flink verwatert. "Vooral de omzet op gesprekken staat hevig onder druk", aldus Martijn van der Veen, telecomspecialist bij IDC.
Aanbieders kijken uit naar andere inkomstenbronnen. Het versturen van informatie via SMS en in toenemende mate via WAP en andere toegevoegde diensten zijn daar een goed voorbeeld van. Toch gaat het mobiel versturen van informatie pas echt een rol van betekenis spelen op het moment dat nieuwe technologieën als Gprs en Umts het snel versturen van informatie mogelijk maken.
SMS en ook WAP zorgen er wel voor dat de Nederlander inmiddels een ander beeld heeft van zijn mobieltje. Het is niet alleen een middel om altijd en overal een gesprek te kunnen aanknopen; het apparaatje wordt meer en meer ook gezien als een hulpstuk om allerlei informatie te verzamelen. SMS en WAP laten op deze manier de mobiele bellers alvast warm draaien voor nieuwe, geavanceerdere diensten.
Toch geeft het onderzoeksbureau aan dat er nog wel wat werk verzet moet worden voordat de mobiele beller ook daadwerkelijk kan afrekenen met zijn mobiele telefoon. De huidige technologie is daar nog niet geschikt voor.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs