Over enkele jaren heeft elke inwoner van Nederland een ZIN (zorg-identificatie-nummer). Zorgverleners kunnen daarmee allerlei medische informatie opvragen.
De nummerhouder ofwel patiënt moet wel toestemming geven voor het benaderen van de in computers opgeslagen informatie over hem. Met het tekenen van een intentieverklaring tussen ICT Platform in de Zorg en de betrokken organisaties is daarmee een volgende stap gezet naar volledige elektronische uitwisseling van patiëntgegevens.
Minister van Volksgezondheid Els Borst is zeer ingenomen met het bereikte resultaat. Deze modernisering is volgens haar niet alleen van belang voor patiënten en zorgverlener; het toepassen van ict is ook nodig om in de toekomst de meer decentrale zorg in de gaten te houden.
Momenteel beheren zorgverleners de dossiers van hun patiënten op hun eigen systemen. Daaraan zal in de nieuwe situatie niets veranderen. Wel wordt de opgeslagen informatie met het ZIN zichtbaar gemaakt voor andere behandelaars. Elke zorgverlener krijgt een unieke identificatiecode die dient als controlemiddel tegen misbruik. Mensen die ooit in aanraking zijn geweest met een dokter of andere medische behandelaar krijgen een zorgpas met daarop een uniek patiëntennummer. De patiënt bepaalt zelf wie welke informatie mag opvragen. Om de privacy te beschermen wordt gedacht aan een onafhankelijke toezichthouder, zoals de Registratiekamer.