Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

CPB: Internet-aankopen nog op laag pitje

19 september 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Al een aantal jaren loopt de consumptie van Nederlanders in het buitenland sterk op. Eén van de redenen is de toename van aankopen via Internet.

Deze consumptie wordt, onder andere, gemeten aan de hand van de bedragen die Nederlandse rekeninghouders uit buitenlandse geldautomaten opnemen. Ook de betalingen die particulieren in het buitenland met de creditcard doen, vallen onder deze consumptie. Het leeuwendeel van deze uitgaven betreft ongetwijfeld vakantie-uitgaven, getuige het feit dat de piek in de zomermaanden valt. Recentelijk zijn daar aankopen via Internet bijgekomen.
Het gaat bij b2c e-handel (business-to-consumer) vooralsnog om kleine bedragen. Naar schatting van de Oeso werd er in 1998 voor circa 120 miljoen gulden elektronisch gekocht door 320 duizend particulieren in Nederland. Dat komt neer op een bedrag van 375 gulden per persoon. De producten waar het met name om gaat zijn computerhardware en -software, boeken, muziek, video’s en financiële diensten. Vorig jaar namen volgens de Oeso de aankopen via Internet in Nederland met 210 procent toe tot 375 miljoen gulden, hetgeen overeenkwam met 0,34 procent van de detailhandelsverkopen.
Dit laatste cijfer is lager dan dat voor de Verenigde Staten, het land met naar verhouding de meeste aankopen via Internet. Het Nederlandse cijfer is vergelijkbaar met dat voor de overige Angelsaksische landen, alsmede Scandinavië, maar hoger dan dat voor de andere continaal Europese landen. Veelal lagere verkoopprijzen van online verkopers, aankoopgemak en het toenemende aantal Internet-aansluitingen sinds de komst van ‘gratis’ Internet vormen een impuls voor e-commercie. Wel blijft de traditionele detailhandel waarschijnlijk beschikken over concurrentievoordelen als snelle levering, persoonlijk advies en de mogelijkheid van ‘funshoppen’. De toename van de omzet via Internet illustreert de enorme groeipotentie van dit verkoopkanaal. Forrester Research verwacht dat in 2004 circa 6 procent van de consumentenuitgaven via Internet zal plaatsvinden.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Wat maakt een bedrijf een échte High Performer?

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs