Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Overheid wil e-mailreclame niet knevelen

29 oktober 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Jeroen Bezem
Jeroen Bezem

Het kabinet vindt dat reclame via e-mail onder bepaalde voorwaarden mogelijk moet zijn, maar stimuleert op dat terrein wél zelfregulering door de sector.

Dat blijkt uit de antwoorden van minister Jorritsma van Economische Zaken op schriftelijke vragen van D66-kamerlid Bakker. Jorritsma gaf de antwoorden mede namens minister van Boxtel van Grote Steden- en Integratiebeleid en staatssecretaris de Vries van Verkeer en Waterstaat.
Aanleiding van Bakkers vragen was de Code Verspreiding Ongevraagde Reclame via e-mail (VORe-mail) die in september door de DMSA (Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, Distance Selling en Sales Promotion) is aangenomen. Die code bevat onder andere regels over het raadplegen van een antwoordnummerbestand waarin ‘bezwaarden’ zich hebben laten registreren. Op de naleving van de Code wordt toegezien door de Stichting Reclame Code.
Volgens Jorritsma maakt de regeringsnota ‘Wetgeving voor de elektronische snelweg’ duidelijk dat het kabinet in dezen een liberaal beleid voorstaat, waarin zoveel mogelijk ruimte wordt gegeven aan zelfregulering. "In het algemeen kan worden gesteld dat commerciële reclame een stuwende rol speelt bij de ontwikkeling van het Internet", stelt de minister. "De mogelijkheden hiervoor moeten in principe niet beperkt worden."
Wel is de regering gebonden aan de Europese wetgeving op dit gebied. Brussel staat reclame via e-mail toe, mits de consument daartegen geen bezwaar heeft aangetekend. Dat zogeheten ‘opt-out’-stelsel staat echter wel ter discussie. Er ligt een voorstel om de huidige EU-richtlijn, bekend als de ’telecom-privacyrichtlijn’, te vernieuwen. Daardoor zou reclame via e-mail niet worden verboden, maar wél worden gebonden aan een ‘opt-in’-stelsel. Dat betekent dat de consument vooraf toestemming moet geven om te worden ‘bestookt’ met e-mailreclame. Als Brussel daartoe besluit, zal ook Nederland daaraan gebonden zijn.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Chinese eigenaar Wingtech wil controle terug over Nexperia Nijmegen

    Innovatie & Transformatie

    Nieuw Actieprogramma Duurzame Digitalisering

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs