Chello-abonnees die, in de ogen van kabelexploitant UPC, het netwerk misbruiken kunnen strafmaatregelen tegemoet zien.
Dit is een van de maatregelen die UPC aankondigt om de dienstverlening te verbeteren. Onder druk van onder meer consumentenprogramma Tros Radar en computerblad PCM heeft UPC woensdag allerlei plannen bekendgemaakt om de grote ontevredenheid onder gebruikers weg te nemen. UPC exploiteert de dienst Chello: Internet via de kabel. Klachten zijn trage verbindingen, servers die regelmatig plat zijn en een zeer gebrekkige klachtenafhandeling.
Bij misbruik valt te denken aan abonnees die webservers draaien, of 24 uur per dag Napster-services in de lucht hebben. Klanten die een bepaalde datalimiet overschrijden, zullen door Chello voor de rest van de lopende kalendermaand worden "afgeknepen", of (in extreme gevallen) worden afgesloten. Binnenkort zullen er dan ook limieten worden vastgesteld die in een "fair use policy" zullen worden opgenomen. Dat is een behoorlijke ommezwaai, want UPC heeft zich altijd in stilzwijgen gehuld als het ging om duidelijke cijfers.
Uiterlijk 1 december van dit jaar komt het bedrijf eindelijk met harde getallen die duidelijkheid moeten verschaffen over wat nu wél, en wat nu niet van Chello verwacht mag worden. Deze eerlijke opstelling moet ook gaan doorklinken in de advertentiecampagnes van het bedrijf, die daarin jarenlang het suggestieve woord "breedband" heeft misbruikt. Ook de afspraken tussen UPC, de Consumentenbond en gebruikersvereniging Coax.nl kwamen uitgebreid aan de orde.
De rol van de Consumentenbond in dit overleg is aan zware kritiek onderhevig. De bond legt nadruk op vergoedingsregelingen, en niet – zoals verreweg de meeste klanten willen – op een snellere en betrouwbaardere dienst. Tevens heeft de Consumentenbond nooit contact opgenomen met de diverse gebruikersverenigingen, wat hen steekt. Bovendien menen de gebruikers dat daardoor de partij met het minste verstand van zaken (Consumentenbond) in onderhandelingen met UPC bepaalt wat de Chello-abonnee al dan niet vindt en wenst.
Verder tijdens de persconferenctie van UPC aan beloften geen gebrek: platformen zullen worden geüniformeerd, er wordt gekeken naar nieuwepeering overeenkomsten, probleemwijken zullen worden gesplitst, en Chello-monteurs worden gecertificeerd. Ondanks de capaciteitsproblemen in bepaalde wijken zal UPC niet stoppen met het verkopen van Chello- abonnementen, maar hier slechts afzien van actieve werving.