Webpeppers starten succesvol met gamercials

"Wij zorgen dat bezoekers langer op de site blijven", aldus directeur Jan Timmerman van MAD Multimedia, die Webpeppers startte.

Een ambitieuze stelling, maar de enthousiaste internet-ondernemer heeft er nog meer: 'Wij verzorgen entertainment op internet, TV en CD-Rom'. Webpeppers zijn een soort commerciële games en cartoons, die op sites kunnen worden gebruikt om meer verkeer te genereren. Spelletjes vormen een belangrijk onderdeel om de schare surfers vast te houden en telkenmale opnieuw te bezoeken. "Wie wil er nou niet even lachen om een tekenfilmpje en een spelletje spelen met heuse prijzen", vraagt Timmerman zich retorisch af. En het werkt, want grote bedrijven als onder meer luchtvaartmaatschappij KLM, aardappelaar Aviko, verzekeraar FBTO en Veronica Digitaal zijn de opdrachtgevers.
Webpeppers startte begin dit jaar, maar er ging heel wat aan vooraf. Met zijn compagnon Arthur van der Linden van Sparkhuizen startte Timmerman met MAD Multimedia in Groningen. Al snel had het bedrijfje geld nodig. "In tegenstelling tot de meeste internet-starters is ons business-model gebaseerd op 'ouderwetse' winstgevendheid en zijn we voorzichtig met investeringen", zegt Timmerman.Burn rate? Nooit van gehoord.
Het Nebib (Nederlandse Beurs voor Investeringen in Bedrijven) werd aangezocht om eeninformal investor te zoeken. "Hierbij gaven wij het profiel van de beoogde investeerder af", aldus Timmerman. "Wij zochten iemand die kon meedenken met nieuwe media en een winstgevend bedrijf weet mee op te bouwen; kortom iemand met ervaring en niet alleen met geld." Na lang zoeken werd die gevonden in de persoon van Jaco Lockhorst, die toen net als directeur van internet-aanbieder XS4all was uitgekocht door overnemer KPN. "Hij had veel ervaring met isp, snelle groei en een bepaalde visie voor het gebruik van webverteren", vertelt Timmerman.
Door een onbekend gebleven bedrag te investeren, konden Timmerman en consorten al snel beginnen met Webpeppers. Een grote reclamecampagne werd hiervoor ontketend in samenwerking met grote internet-portals. En op eigen kracht. "Webpeppers is geheel onafhankelijk, omdat we onze eigenengines bouwen en de hele productie in eigen huis doen", aldus Timmermann. In korte tijd is het aantal medewerkers gestegen van 4 naar 26.
Deze groei moest natuurlijk gefinancierd worden en Timmermann en de zijnen kwamen na lang zoeken uiteindelijk bij venture capitalist Magic Ventures uit. "Zij waren bereid 2,5 miljoen gulden te investeren in Webpeppers. Dit geld hebben we vooral nodig voor marketing en adverteren, want we willen snel uitbreiden in Europa", aldus Timmerman. "We breiden ook onze productie uit, waardoor we snellergamercials kunnen maken, dan de 10 tot 12 weken totale doorlooptijd nu." Webpeppers hebben ook een B2B-zijde: "We verkopen ook licenties van Webpeppers aan bedrijven", aldus Timmerman. De gebruikte technologie voor de animaties zijn meestal gebaseerd op Shockwave en Java. En met succes. "We zijn nu bezig met proeflicenties in de VS, dus dat kan wat worden", belooft Timmerman.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2000-11-16T00:00:00.000Z Frits Njio
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.