Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Voortgezet onderwijs mist ICT-kennis

19 december 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

In het basisonderwijs gebruikt 90 procent van de docenten regelmatig de computer. Eenzelfde percentage acht zich voldoende vertrouwd met ICT.

Het zijn cijfers die in schril contrast staan met het voortgezet onderwijs. In de sector van het voortgezet onderwijs acht nog steeds minder dan 30 procent van de docenten zich in staat de computer in te zetten binnen de les. Bijna 70 procent vindt dat zij nog over te weinig kennis en vaardigheden beschikt om ICT te gebruiken in het eigen onderwijs – een cijfer dat sinds 1992 nauwelijks stijgt.
Overigens zijn leerkrachten en directies uit zowel het basis- als voortgezet onderwijs unaniem in hun opvatting over de wijzigingen die ICT zal teweegbrengen, zoals verdere individualisering, waarbij de docent niet meer de belangrijkste informatiebron zal zijn.
Alfons ten Brummelhuis, onderzoeker aan de Universiteit Twente, die in opdracht van het ministerie van onderwijs het ICT-gebruik volgt, maakte deze gegevens bekend bij de bijeenkomst van uitgevers en Kennisnet in Rotterdam. Het grote struikelblok bij vo-docenten is het ontbreken van didactische vaardigheden en van inzicht in de mogelijkheden van multimedia voor het onderwijs. Het door OCW ingestelde digitale onderwijsrijbewijs (dat overigens geen officiële status heeft) besteedt hier nauwelijks aandacht aan.
Verder ervaren leerkrachten van de basisschool de verouderde apparatuur als belangrijkste struikelblok bij ICT-gebruik. Het VO noemt ook het ontbreken van voldoende bruikbare programmatuur. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat bijna tien jaar ICT-innovatiebeleid wat betreft de deskundigheidsbevordering voor docenten weinig heeft opgeleverd.
Volgens onderzoeker Ten Brummelhuis is het probleem vooral het ontbreken van tijd: "Leren is kennis delen. Dit betekent dat docenten in de gelegenheid moeten worden gesteld ervaringen uit te wisselen, programma’s te bespreken en kennis te nemen van goede voorbeelden." Een docent merkte tijdens de discussie op dat een leraar in Nederland bijna 26 uur per week moet lesgeven, tegen gemiddeld twintig uur in de omringende landen. Pas als de werkdruk van de docent afneemt is er meer ruimte voor scholing.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Wat maakt een bedrijf een échte High Performer?

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs