Het verlies van de Amerikaanse internetkruidenier Peapod is in het eerste kwartaal gestegen tot 15,5 miljoen dollar.
Dat heeft het bedrijf, grotendeels eigendom van Ahold, gisteren bekendgemaakt.
De omzet groeide ten opzichte van het eerste kwartaal van 2000 met slechts 0,7 procent tot bijna 25 miljoen dollar. Deze cijfers geven echter een vertekend beeld, omdat Peapod zich vorig jaar september terugtrok van drie afzetmarkten en in maart van een vierde. Deze werden opgegeven, omdat Ahold zich meer wil concentreren op de grote steden in het oosten, waar naar verwachting de beste mogelijkheden liggen. Worden alleen de resterende markten in aanmerking genomen, dan groeide de omzet met 42 procent. Op de thuismarkt Chicago wist Peapod in maart voor het eerst winst te boeken, drie maanden eerder dan gepland. Als de zaken zo doorgaan zal Peapod ook in Long Island en Connecticut over een paar maanden winst gaan maken, aldus het bedrijf.
Ahold nam vorig jaar april voor 73 miljoen dollar een belang van 51 procent in Peapod en vergrootte dat zes maanden later tot 55 procent. Het Nederlandse concern zei toen te verwachten dat de aanwinst binnen drie jaar winstgevend zou zijn. Het bedrijf wordt inmiddels geleid door een Ahold-man.