Adobe heeft de verwachtingen voor het tweede fiscale kwartaal overtroffen, maar verwacht geen verdere resultaatverbetering over het derde kwartaal.
De nettowinst voor het fiscale tweede kwartaal kwam uit op 61,3 miljoen dollar, ofwel 25 dollarcent per aandeel. Dat is 1 dollarcent per aandeel minder dan over dezelfde periode vorig jaar. Maar zonder extra lasten, zoals goodwill en herstructureringskosten, groeit de winst van Adobe naar 121,5 miljoen, ofwel 34 dollarcent per aandeel, en dat is 5 dollarcent meer dan de analisten van First Call/Thomson Financial hadden voorspeld. Ook de omzet nam toe, met 15 procent naar 344,1 miljoen dollar vergeleken met de dezelfde periode vorig jaar.
De software-onderneming heeft de toename van de omzet met name te danken aan de toename van zijn ‘e-paper’-divisie. Deze groeide met 67 procent naar 90 miljoen dollar. Het softwareprogramma Acrobat is goed voor 99 procent van dit segment. Maar ook de inkomsten uit internet-‘publishing’ namen toe, met 6 procent naar 137,3 miljoen dollar.
Voor het derde fiscale kwartaal zijn de verwachtingen terughoudend. Adobe rekent op een omzet van 328,9 miljoen dollar, gelijk aan de omzet die het bedrijf het vorige jaar over dezelfde periode boekte. Net als vrijwel alle andere it-bedrijven, zegt ook Adobe in toenemende mate last te ondervinden van de terugvallende vraag in zowel de VS als Europa.