Geo Interactive voelt concurrentie Japanners

Het Israëlische bedrijf Geo Interactive Media wil zijn Emblaze streaming media technologie voor Intel's Xscale architectuur verder perfectioneren.

Hiermee wil het bedrijf het leveren van video via mobiele draadloze apparatuur mogelijk te maken.
Tegelijkertijd heeft echter ook Toshiba zijn zinnen gezet op de draadloze markt. Op het moment dat Geo zijn hart heeft verpand aan Intel's Strongarm-technologie, komt het Japanse concern met een Mpeg-4'low energy' Codec-chip. De chip bevat 12 Megabits embedded geheugen die volgens het concern twee keer zo weinig energie vraagt als de huidige halfgeleiders voor de mobiele videomarkt.
Het is dus goed mogelijk dat Geo aanzienlijke concurrentie krijgt te duchten van Japanse concurrenten, ondanks het feit dat de Israëliërs inmiddels al de nodige deals hebben weten te sluiten met mobiele'cracks' als Nokia en Ericsson.
Toshiba wijst echter op de onderzoeksresultaten van de Cahners In-Stat Group, waaruit blijkt dat de vraag naar Mpeg-4 chips over de periode 2001 tot 2003 zal toenemen naar 30 miljoen stuks en in 2004 zelfs naar 60 miljoen eenheden. Volgens Michelle Abraham van Cahners wordt video het goudmijntje van de volgende generatie mobiele apparatuur. "De Mpeg-4 technologie is cruciaal voor het coderen en decoderen van de nieuwe mobiele generatiestreaming media." Tot dusverre was Geo altijd gemiddeld anderhalf jaar vooruit op de concurrentie als het gaat om het ontwikkelen en op de markt brengen van nieuwe audio- en videotechnologieën voor mobiele netwerken. Maar dit keer ziet het ernaar uit dat met name de Japanners de Israëliërs dicht op de hielen zitten.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-01-17T00:00:00.000Z Marten Dijkstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.