T-Systems streeft naar rol op wereldtoneel

T-Systems, voortgekomen uit de fusie tussen Debis Systemhaus en de ICT-activiteiten van Deutsche Telecom, wil in 2004 tot de wereldtop behoren.

De integratie heeft de groei van Debis in Nederland vertraagd. Deutsche Telekom heeft zijn ICT-huis Detesystem en telecomdochter Detecsm met Debis Systemhaus samengevoegd tot T-Systems. De nieuwe combinatie telt 37.000 medewerkers en heeft een omzet van elf miljard euro. Daarmee is het na IBM de tweede ICT-dienstverlener van Europa. In de visie van topman Ron Sommer bestaat Deutsche Telekom uit vier takken die met elkaar samenwerken: mobiele telefonie (T-Mobile), internetdiensten (T-Online), vaste telefonie (T-Com) en ICT-diensten (T-Systems).
In maart 2000 kondigde Daimler Chrysler aan zijn IT-dochter Debis Systemhaus te willen verkopen aan Deutsche Telekom. Het concern wil zich volledig concentreren op het maken van auto's. Deutsche Telekom zocht naar versterking van zijn ICT-divisie, die vooral gericht is op netwerk- en desktop-ondersteuning. Met de inlijving van Debis Systemhaus haalde de telecomreus de broodnodige IT-oplossingen binnen en kan het zijn wereldwijde aanwezigheid fors uitbouwen (onder meer door het internationale datanetwerk van Debis). In eerste instantie verwierf Deutsche Telekom een meerderheidsbelang van 50,1 procent voor ruim vijf miljard dollar. Naar verwachting zal het binnen nu en een jaar het resterende belang van 49,9 procent van Daimler Chrysler overnemen.
Josef Brauner, directeur verkoop Deutsche Telekom, vindt niet dat zijn bedrijf op koopjesjacht is geweest, als reactie op de kritiek dat de aankoop van Debis vooral een speeltje van Ron Sommer is. "Door de overname kunnen we onze klanten wereldwijd maatgesneden oplossingen uit één hand bieden, zowel voor automatisering als telecommunicatie. Bovendien biedt Debis klanten een aantrekkelijke mix van activiteiten op het gebied van de oude en nieuwe economie", zei hij op de persconferentie in Berlijn.
Bestuursvoorzitter Christian Hufnagl van T-Systems stelde daar als doel dat zijn bedrijf in 2004 marktleider in Europa is en wereldwijd tot de top van de ICT-dienstverleners behoort. Hij gaf vier richtingen aan waar de grote terreinwinst moet worden behaald: ontwikkeling van innovatieve producten, het beter bedienen van bestaande klanten via een integraal ICT producten- en dienstenaanbod, de internationaliseringsstrategie en het invoeren van elektronische handelsprocessen bij T-Systems zelf, als voorbeeldfunctie voor klanten.
Volgens Hufnagl is dit jaar de focus gericht op autonome groei en de integratie van de fusiebedrijven. "Daarna denken we weer aan grote overnames." Voor de topman van T-Systems ligt de toekomst in e-handel. "Grote bedrijven investeren hierin nog steeds veel geld."
T-Systems, dat als standplaats Frankfurt heeft, is de onbetwiste nummer één in Duitsland. Slechts 10 procent van de omzet komt van buiten Duitsland. Bovendien is bijna 30 procent afkomstig van Deutsche Telekom (22 procent) en Daimler Chrysler (6 procent). Internationaal gezien is T-Systems actief in 23 landen. Hufnagl wil dat zijn bedrijf zich de komende drie jaar vooral versterkt in Noord-Amerika en Europa.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-02-09T00:00:00.000Z Redactie Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.