Optimisme overheerst bij de grote aanbieders van mobiele data-oplossingen. Dit bleek op het 3GSM-congres in het Franse Cannes.
IBM geeft zijn e-zakendoen-visie een mobiele component, Orange ziet zich vooral als dienstverlener, en NTT Docomo gaat mensen, machines en huisdieren van mobiele toepassingen voorzien.
Volgens Val Rahmani, wereldwijd directeur van IBM’s divisie Wireless Solutions, ligt de nadruk nog te sterk op technologie: "Als bedrijfstak hebben slecht werk geleverd, door mensen niet goed te overtuigen van de voordelen van mobiele datacommunicatie. Pas wanneer mensen de voordelen ervan zien zal het een succes worden."
Software-gigant IBM was in Cannes aanwezig om, zoals Rahmani het noemt, de nieuwe fase van e-zakendoen te tonen. Na internet is de mobiele markt aan de beurt. IBM komt daarom bijvoorbeeld met mobiele varianten van zijn infrastructuur-software Websphere en mobiele toepassingen van Lotus en Tivoli. Volgens Rahmani zijn de Verenigde Staten hard bezig hun achterstand op de mobiele markt in te halen op Europa, nu daar de eerste toepassingen op basis van Gprs draaien.
Een van de lucratiefste markten is volgens haarbusiness to employee. De meeste applicatie-ontwikkelaars richten zich op communicatie met andere bedrijven, en vooral communicatie met consumenten. Maar het mobiel opvragen van bedrijfsgegevens is een belangrijke markt, waar bovendien zelden ingewikkelde technologie voor nodig is.
"Voor een heleboel dingen hebben we alleen maar GSM en Umts nodig. Het maakt vaak niet uit dat de verbinding langzaam is, of het scherm klein. Gebruikers hebben maar een beperkte hoeveelheid data nodig. Met Gprs heb je nog het bijkomende voordeel dat je altijd online bent, dus e-mail komt geleidelijk binnen."